Το 4ο ΓΕΛ Καρδίτσας στην ετήσια διαδικτυακή διάλεξη του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μοριακής Βιολογίας (EMBL)

Το 4ο ΓΕΛ Καρδίτσας στην ετήσια διαδικτυακή διάλεξη του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μοριακής Βιολογίας (EMBL)

Το 4ο ΓΕΛ Καρδίτσας στην ετήσια διαδικτυακή διάλεξη του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μοριακής Βιολογίας (EMBL)

Μια ξεχωριστή σχολική εμπειρία βίωσαν μαθητές της Γ’ τάξης κατεύθυνσης Υγείας του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας καθώς είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στην ετήσια διαδικτυακή διάλεξη που διοργανώνει το Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Κέντρο Μοριακής Βιολογίας (European Molecular Biology Laboratory – EMBL) για τα σχολεία. Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 02/12 και 11.30πμ ώρα Ελλάδας με τον Καθηγητή James Sharpe να αναλύει το θέμα: “The shapes of life: modelling how cells self-organise” – “Οι μορφές της ζωής: μοντελοποιώντας την αυτο-οργάνωση των κυττάρων”.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης o κ. Sharpe, εξήγησε πως κάθε ανθρώπινο όργανο είναι μια όμορφη τρισδιάστατη διάταξη εκατοντάδων δισεκατομμυρίων κυττάρων. Η κατασκευή του κατά την ανάπτυξη του εμβρύου (εμβρυογένεση) περιλαμβάνει μία εκπληκτική χορογραφία στην οποία τα κύτταρα έρπουν το ένα πάνω στο άλλο και διαφοροποιούνται σε συγκεκριμένους τύπους (πχ: νευρικά, μυϊκά, επιηθηλιακά κύτταρα κ.α). Ωστόσο δεν υπάρχει χορογράφος! Τις τελευταίες δεκαετίες οι βιολόγοι έχουν ανακαλύψει ότι κάθε κύτταρο, που έχει ακριβώς το ίδιο γενετικό υλικό με τα υπόλοιπα,  επικοινωνεί με τα γειτονικά του και μέσα από αυτή την επικοινωνία καθορίζονται οι επόμενες κινήσεις του και τελικά η διαμόρφωση του κάθε οργάνου.

Το 4ο ΓΕΛ Καρδίτσας στην ετήσια διαδικτυακή διάλεξη του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μοριακής Βιολογίας (EMBL)

O κ. Sharpe εξήγησε το πως μπορούμε να προσομοιώσουμε αυτή την πολυκυτταρική αυτο-οργάνωση με την ψηφιακή μοντελοποίηση προκειμένου να κατανοήσουμε τη διαμόρφωση του σώματός μας αλλά και τις εφαρμογές που προκύπτουν από μια τέτοια μοντελοποίηση (κλωνοποίηση οργάνου, κατασκευή τεχνητού μέλους κ.α). Παρουσίασε τη μαθηματική θεωρία του μεγάλου Alan Turing ως χρήσιμο εργαλείο για την εξήγηση των μοτίβων που διαμορφώνουν τα δάκτυλα μας στην εμβρυική φάση. Ανέφερε τέλος και το πως ένας πληθυσμός κυττάρων που στροβιλίζεται, όπως συμβαίνει κατά την εμβρυογένεση, μπορεί να γίνει κατανοητός χρησιμοποιώτας και μελετώντας σμήνη μικρό-ρομπότ.

Τα παιδιά απόλαυσαν την παρουσίαση και στο τέλος της συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία των ερωτήσεων – απαντήσεων, μέσω chat. Την οργάνωση της ζωντανής σύνδεσης, μέσω zoom, του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας με τη Βαρκελώνη, έκανε ο βιολόγος του σχολείου κ. Στέλιος Αναστασόπουλος. Στη διάλεξη συμμετείχαν δεκάδες σχολεία από όλη την Ευρώπη, το ένα από την … Καρδίτσα το οποίο και έχει συμμετάσχει σε όλες τις σχετικές διαλέξεις από το 2016 μέχρι σήμερα (με εξαίρεση το 2020 και ‘21 λόγω Covid-19).

Το ΕΜΒL ιδρύθηκε το 1975, έχει έδρα την Χαϊδελβέργη και διατηρεί ερευνητικά κέντρα στο Αμβούργο, την Γκρενόμπλ, το Μοντεροτόντο, το Cambridge και τη Βαρκελώνη στην οποία πραγματοποιήθηκε και η διαδικτυακή διάλεξη.



Total
3
Shares