Τσίγκας Μουζάκι Καρδίτσας

Κοινότητες: Τοπική Αυτονομία – Ιστορικός ρόλος & νέο εκλογικό σύστημα ΟΤΑ

Δημήτρης Παπακώστας

Κοινότητες: Τοπική Αυτονομία – Ιστορικός ρόλος & νέο εκλογικό σύστημα ΟΤΑ

Γράφει ο Δημήτρης Παπακώστας


Ο νέος Υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης ετοιμάζεται να εισηγηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο, σε λίγες μέρες, το σχέδιο νόμου για το νέο εκλογικό σύστημα εκλογής Δημάρχων – Περιφερειαρχών και Συμβουλίων στους ΟΤΑ.

Είναι η πολλοστή φορά που άνωθεν, από την κυβέρνηση, επιχειρείται η αλλαγή στο εκλογικό σύστημα αυτοδιοικούμενων τοπικών αρχών.

Ουδέποτε η ΚΕΔΕ, αξιώθηκε να επεξεργαστεί και να προτείνει ένα μόνιμο και δίκαιο-βιώσιμο τρόπο εκλογής των οργάνων, τιμώντας τον θεσμικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης, όπως επιτάσσει ο ΕΧΤΑ και το Σύνταγμα (πολιτική – διοικητική – οικονομική αυτοτέλεια).

|. Μετά την επιτυχημένη μεταρρύθμιση του Καποδίστρια (ν.2539/1997), με 1054 ΟΤΑ συνολικά (700 Καποδιστριακοί νέοι Δήμοι – 200 αστικοί – 154 Κοινότητες), σε βιώσιμα αποκεντρωτικά σχήματα (εδαφικά και ιστορικά) & με ειδικό πρόγραμμα στήριξης με επιστημονικό προσωπικό και κονδύλια (ΕΠΤΑ), ήλθε ο …υπερσυγκεντρωτικός – εδροκεντρικός Καλλικράτης (ν.3852/2010), με εκτεταμένους δήμους, χωρίς τοπική ή κοινωνική αναφορά (332 Δήμοι)….

||. Με την άστοχη θέσπιση… πενταετούς θητείας και εκλογές Μάιο μαζί με τις εκάστοτε Ευρωεκλογές….που αλλοίωνε τον χαρακτήρα των τοπικών εκλογών.

|||. Σε προηγούμενο άρθρο μας, σημειώναμε ότι, ειδικά, το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, διαχρονικά ήταν αντίθετο σε κάθε μεταρρύθμιση στο χώρο της Αυτοδιοίκησης.
Δήλωνε πάντοτε ότι ερχόμενη στην εξουσία …θα καταργούσε τους νόμους … αλλά στη συνέχεια…. εφάρμοζε!!!

• Πάντοτε εκινείτο με συμπλεγματικό τρόπο, λόγω έλλειψης αξιακού και διανοητικού υπόβαθρου και του αντίστοιχου στελεχιακού προσωπικού.

• Τα ανώτερα κομματικά στελέχη “ακούνε” μόνο ένα στενό κύκλο μεγαλοδημάρχων αστικών κέντρων και ουδέποτε έχουν αφουγκραστεί τη βάση της τοπικής αυτοδιοίκησης, τους απλούς Αιρετούς ανά την Ελλάδα.

1. Ψήφισε εναντίον της Αιρετής Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης (ν.2218/1994).

2. Ψήφισε εναντίον της Καποδιστριακής Αυτοδιοίκησης (ν.2539/1997).

3 .Εναντίον των Συμπολιτειών (Σύνδεσμοι ΟΤΑ-ν. 2946/2001).

4. Τη δεκαετία 1980, εναντίον του 1622/86 και 1828/89 κλπ.

5. Εναντίον του Καλλικράτη (ν.38522010) και φυσικά του Κλεισθένη (4555/2018)κλπ.

|V. Μετά τις εθνικές εκλογές Ιουλίου 2019, αλλοίωσε με νόμους, τη λαϊκή εντολή (εκ των άνω και εκ…των υστέρων), αφαίρεσε τις minimum Εξουσίες και πόρους από τα κοινοτικά συμβούλια – που έχουν εκλεγεί με χωριστή κάλπη και αυτοτελή ψηφοδέλτια, συγκέντρωσε όλες τις εκτελεστικές Εξουσίες από τα ΔΣ στις ολιγομελείς και μονοπαραταξιακές Οικονομικές Επιτροπές (Αναθέτουσες Αρχές παντός… έργου) …. καθιστώντας τα Αιρετά Δημοτικά Συμβούλια… απλά διακοσμητικά στοιχεία….

• Όλες οι “αλλαγές” αυτές με τη σιωπηρή συναίνεση των Δημάρχων και της ΚΕΔΕ.

• Ουδείς έλαβε υπόψη τη γνώμη των χιλιάδων δημοτικών συμβούλων, των κοινοτικών οργάνων, των 5.500 Κοινοταρχών.

V. Έχουμε υπογραμμίσει τον ιστορικό αξιακό ρόλο των Κοινοτήτων.

• Αποτελούν τα πρωτοκύτταρα της Τοπικής Δημοκρατίας, τα θεμέλια της ΤΑ.

• Ο ιστορικός Κ.Παπαρρηγόπουλος έγραφε:
” Η ελληνική κοινότητα αποτέλεσε βασικό κύτταρο της διοικητικής αυτοοργάνωσης του Ελληνισμού…. βασικός συντελεστής διατήρησης της εθνικής ταυτότητας, της ηθικής συγκρότησης και της επαναστατικής αφύπνισης ….Στην ουσία η Κοινότητα διέσωσε την ιδιοσυστασία του ελληνικού τρόπου του βίου ….”

* Ο Κοινοτισμός έχει τις ρίζες στην αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία και ακμάζει τα χρόνια της τουρκοκρατίας.
Μαζί με τις πρώτες Χριστιανικές κοινότητες (54 μ.Χ- Κόρινθος – Απόστολος Παύλος) και μετέπειτα Ορθόδοξες Ενορίες, αποτελούν τους δύο πυλώνες του Ελληνισμού και του Ελληνικού Κράτους.

• Ο Ελευθέριος Βενιζέλος με το νόμο ΔΝZ επανίδρυσε, το1912, τις Κοινότητες, θέτοντας τέρμα στον ….”δημογεροντισμό” των τότε μεγαλοδημάρχων….

• Ο στενός του συνεργάτης του Ελ. Βενιζέλου (στα πρώτα βήματα) – Ίων Δραγούμης έλεγε:
” Οι Κοινότητες είναι ‘ρεύμα ιδεών’… κύτταρα της κοινωνικής και πολιτικής ζωής του Έθνους”!

* Σήμερα, δυστυχώς, η ανάπτυξη θέσεων υπέρ της αυτονομίας των κοινοτήτων – πάντα ως όργανα ενδο-Δημοτικής αποκέντρωσης και ως ουσιώδης θεσμός λαϊκής συμμετοχής – θεωρείται από τα “κέντρα αποφάσεων” ως συντηρητική πολιτική και ξεπερασμένη αντίληψη….

• Ο Ίων Δραγούμης έγραψε:
” Κανείς ας μην αναθεματίζει τη συντηρητικότητα…. κανείς ας μην περιφρονεί την προοδευτικότητα!”….
———————————–
V|. Ο νέος Υπουργός Εσωτερικών, η Κυβέρνηση, τα κόμματα, η ΚΕΔΕ/ ΠΕΔ, οφείλουν να αφουγκραστούν τη βάση της Αυτοδιοίκησης.
Ήδη 493 Κοινοτάρχες έχουν στείλει σχετικό υπόμνημα με τις δίκαιες θέσεις τους.

1. Η ανάδειξη των κοινοτικών οργάνων πρέπει να γίνεται με ανεξάρτητα ψηφοδέλτια και με χωριστή κάλπη και όχι μαζί με τα “δημοτικά” ψηφοδέλτια, υποβαθμισμένα ως δήθεν “αιρετοί” βήτα ή γάμα κατηγορίας…

Οι Κοινότητες, τα διάσπαρτα χωριά έχουν ανάγκη από τοπική ηγεσία και όχι από …”τοπάρχες – μικροκομματάρχες” των εκάστοτε δημάρχων…
Θέλουν εκλογή των πιο άξιων και εργατικών και όχι….”φυλάρχων”….

2. Η εκλογή μπορεί να γίνεται σε ενδιάμεσο χρόνο, μετά τις Δημοτικές εκλογές – για παράδειγμα: Μάρτιο μήνα, του πρώτου έτους θητείας για τέσσερα χρόνια.
Με δαπάνη εκάστου Δήμου και επίβλεψη τοπικού Πρωτοδικείου.
[Βλέπε, τεκμηριωμένη πρόταση του Αυτοδιοικητικού Δημήτρη Κατσούλη – βιβλίο “Τομές Δημοκρατίας στην Αυτοδιοίκηση” & ιστότοπο: Τετράδιο Αυτοδιοίκησης – και δικά μας Υπομνήματα ].

3. Minimum αρμοδιότητες και σαφείς πόρους για δυνατότητα πραγματικής διαχείρισης της καθημερινότητας (ΕΧΤΑ ν. 1850/89,ως ισχύει) & σεβασμό στην αρχή της εγγύτητας (πλησιέστερη αρχή στους πολίτες).

4. Δικαίωμα εκλέγεσθαι για Κοινοτάρχες, μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι ή δημότες που θα δηλώσουν υπεύθυνα ότι εφόσον εκλεγούν θα διαμένουν στην κοινότητα.

• Ιδίως, στις εκτεταμένες ορεινές περιοχές, όπως προβλέπεται στο Σύνταγμα μας (άρθρο 101 Παρ 4).

– Ουδεμία συζήτηση για θητεία πέραν των τεσσάρων ετών.
Ιστορικά, από εποχή Χαρ. Τρικούπη η θητεία ήταν τετραετής.

– Οι τοπικές εκλογές να γίνονται φθινόπωρο, όπως ιστορικά έχει καθιερωθεί.

V||. Το σύστημα της λεγόμενης “Απλής αναλογικής” νόμου Κλεισθένη, με…δύο γύρους δεν είναι ούτε δημοκρατικό, ούτε βιώσιμο.
Όμως και η επαναφορά του παλιού της “υπερ-ενισχυμένης” των 3)5, προσβάλλει την αρχή της ισοδυναμίας της ψήφου, πλήττει την Δημοκρατία.

Χρειάζεται ένας συνδυασμός αναλογικότητας, δίκαιης και βιώσιμης και της κυβερνησιμότητας των ΟΤΑ.

* Θέσπιση ενός πλαφόν (έως 3%) για είσοδο στα τοπικά όργανα (όπως και στις εθνικές εκλογές).
* Πριμοδότηση του πρώτου συνδυασμού με έναν λογικό αριθμό εδρών, που δεν θα νοθεύει τη λαϊκή εντολή.
Προσωπικά, συμφωνούμε με εκλογή Δημάρχων από πρώτη Κυριακή με ποσοστό 40-42% …..(ιδίως για ΟΤΑ έως 100.000 δημότες).
Ο β γύρος, έχει κάποια πολιτική έννοια και σημασία, μόνο για τους Δήμους πρωτευουσών νομών και τις Περιφέρειες, φυσικά.
********************************************************
Σήμερα, ως γνωστόν, λειτουργούν στην Ελλάδα:
33 ορεινοί Δήμοι.
66 Νησιωτικοί
161 Περιφερειακοί Δήμοι
11 Νομό Θεσσαλονίκης
56 σε Αθήνα Πειραιά Αττική.
********************************
Θυμίζουμε τα σοφά λόγια του αείμνηστου καθηγητή Δημήτρη Τσάτσου:

” Η Δημοκρατία κτίζεται από κάτω προς τα πάνω…!”

• Αυτή τη φορά, η Νέα Δημοκρατία καλείται να βάλει τη δική της φιλοαυτοδιοικητική αποκεντρωτική σφραγίδα, σπάζοντας την αρνητική παράδοση δεκαετιών….!

Δημήτρης Παπακώστας/23 Ιανουαρίου 2021
Αιρετός ΤΑ Αχελώου Αργιθέας Καρδίτσας Θεσσαλίας (1991-2019)
Δήμαρχος Αχελώου-1999-2006& Πρόεδρος ΔΣ ΑΡΓΙΘΕΑΣ 2017-19
Νομικός ΔΣΑ




Total
0
Shares
Previous Article
Το ωράριο για αύριο Κυριακή 23/01 σε καταστήματα και σούπερ μάρκετ

Το ωράριο για αύριο Κυριακή 23/01 σε καταστήματα και σούπερ μάρκετ

Next Article
Παρεμβάσεις του Δικτύου Φορέων και Πολιτών για την Προστασία των Αγράφων

Παρεμβάσεις του Δικτύου Φορέων και Πολιτών για την Προστασία των Αγράφων