Ερώτηση για τη δημιουργία προγραμμάτων εγγραμματισμού των Ρομά

 

Ερώτηση κατέθεσε η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Καρδίτσας Παναγιώτα Βράντζα, προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με αριθμό πρωτοκόλλου 5018/23.01.2019 και θέμα: ”Εξέταση της δημιουργίας προγραμμάτων εγγραμματισμού, για την αντιμετώπιση του προβλήματος του αναλφαβητισμού στους Ρομά”. Την ερώτηση συνυπογράφουν ακόμη 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Αναλυτικά

ΕΡΩΤΗΣΗ 

Προς:

–  τον κ. Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων 

ΘΕΜΑ: “Εξέταση της δημιουργίας προγραμμάτων εγγραμματισμού, για την αντιμετώπιση του προβλήματος του αναλφαβητισμού στους Ρομά” 

Οι Ρομά είναι μια από τις πιο ευάλωτες ομάδες της Ευρώπης και αποτελούν τον μεγαλύτερο μειονοτικό πληθυσμό της. Υπολογίζεται, ότι ο αριθμός των Ρομά στην Ευρωπαϊκή Ένωση αγγίζει τα 10 -12 εκατομμύρια. Τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση τους, όσον αφορά την κοινωνική τους ένταξη και ενσωμάτωση, βρίσκεται σταθερά στην πολιτική ατζέντα όλων των ευρωπαϊκών χωρών.

Τα κονδύλια των ταμείων της ΕΕ για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού -μεταξύ αυτών και των Ρομά- φτάνουν τα 26 δισεκατομμύρια ετησίως. 

Στην Ελλάδα ζουν περίπου 120-150.000 άτομα Ρομά, ενώ οι καταγεγραμμένοι οικισμοί ανέρχονται περίπου στους 375. Η Ελληνική Κυβέρνηση συνέστησε το 2016 την Ειδική Γραμματεία για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά. Σύμφωνα με την ΕΕ, η μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων σε βάρος τους, θα επέλθει εστιάζοντας σε τέσσερις τομείς:

εκπαίδευση, απασχόληση, υγειονομική περίθαλψη και στέγαση. Με την υπ’αριθμ. Δ13/οικ./33475/1935/15-06-2018 (ΦΕΚ Β’ 22810) ΚΥΑ, το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προκειμένου να ενισχύσει την συμμετοχή των παιδιών Ρομά στην εκπαίδευση, συνέδεσε το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης με την εγγραφή τους στα σχολεία. Ταυτόχρονα, στις νέες δομές που συστάθηκαν τα Κέντρα Κοινότητας, δημιουργήθηκαν παραρτήματα για Ρομά.

Με το Ν.4483/17 και την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 412, τεύχος Β, Αριθμ. οικ. ΡΟ 64) 12/2/2018, θεσμοθετήθηκαν δύο βασικές παρεμβάσεις, που αφορούν στη στεγαστική υποστήριξη και τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των Ρομά. Οι παρεμβάσεις αυτές,  ρυθμίζουν τη μεταβατική μετεγκατάσταση αυτών που διαβιούν σε πρόχειρα ή παράτυπα καταλύματα, σε νέους κατάλληλα οργανωμένους χώρους. Η Ειδική Γραμματεία σε συνεργασία με τους δήμους, θα καθορίσουν τις προδιαγραφές για το διαγωνισμό προμήθειας των οικίσκων. Το πρόγραμμα αυτό δεν μπορεί ωστόσο να είναι αποτελεσματικό, αν δεν υπάρχει συνεργασία με τους κατά τόπους δήμους, κάτι που δεν συνέβη σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας.

Με την νομοθετική ρύθμιση 4497/2017, δημιουργήθηκε ένα νέο πλαίσιο χορήγησης άδειας πωλητών υπαίθριου εμπορίου, ειδικών κατηγοριών, για 52 Κυριακές τον χρόνο. Αυτό το πλαίσιο, αν και προβλέπει μοριοδότηση για τους Έλληνες Ρομά που έχουν εγγραφεί στα δημοτολόγια, τελικώς δεν έχει αποδώσει ακόμη τα αναμενόμενα.

Την δυσκολία στην κοινωνική ενσωμάτωση και ένταξη των Ρομά, εντείνει το γεγονός, ότι είναι εξαιρετικά μεγάλο το ποσοστό αναλφαβητισμού στον ενήλικο πληθυσμό. Ο οργανικός αναλφαβητισμός, προκαλεί εγγενείς δυσκολίες στην τήρηση και παρακολούθηση απαραίτητων γραφειοκρατικών και άλλων τυπικών διαδικασιών, που έχει ως συνέπεια, κάποιος να έρχεται αντιμέτωπος με διώξεις και πρόστιμα για διάφορες παραβάσεις, στις οποίες σε άλλη περίπτωση δεν θα είχε υποπέσει. Αποτέλεσμα αυτού, είναι να δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος κοινωνικού αποκλεισμού. Αυτός ο φαύλος κύκλος, μόνο μέσα από την εκπαίδευση μπορεί να σπάσει. Δημιουργείται έτσι η ανάγκη, να εφαρμοστεί  ένα πρόγραμμα για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού ενηλίκων ή αλλιώς πρόγραμμα εγγραμματισμού, που θα περιέχει μαθήματα, για την απόκτηση βασικών ικανοτήτων στην ανάγνωση και τη γραφή. Το πρόγραμμα αυτό, θα βοηθήσει στο να διευκολυνθεί η καθημερινότητα τους και να ενισχυθεί η περαιτέρω κοινωνική τους ένταξη.

Επειδή η ένταξη των Ρομά στο κοινωνικό σύνολο, δεν είναι μόνο ηθικό καθήκον αλλά είναι προς το συμφέρον των κρατών μελών.

Επειδή οι Ρομά, αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό και συνεχώς αυξανόμενο ποσοστό των παιδιών σχολικής ηλικίας αλλά και του μελλοντικού εργατικού δυναμικού. 

Ερωτάται ο κύριος Υπουργός: 

Με ποιο τρόπο σχεδιάζει το Υπουργείο, να λύσει το πρόβλημα του αναλφαβητισμού και αν προτίθεται να θεσμοθετήσει τη συγκρότηση προγραμμάτων εγγραμματισμού, με τη δημιουργία κινήτρων για την παρακολούθηση τους από τους Ρομά, ώστε τελικά και με ταυτόχρονες παρεμβάσεις στους τομείς που αναφέρθηκαν, να πάψει ο πληθυσμός τους να αποτελεί ευάλωτη ομάδα.

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Βράντζα Παναγιώτα 

Αντωνίου Χρήστος

Γεωργοπούλου- Σαλτάρη Ευσταθία

Δριτσέλη Παναγιώτα

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θηβαίος Νικόλαος

Ιγγλέζη Αικατερίνη

Καββαδία Αννέτα

Καΐσας Γεώργιος

Καρακώστα Ευαγγελία

Κασιμάτη Νίνα

Κουράκης Αναστάσιος

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Κυρίτσης Γεώργιος

Λιβανίου Ζωή

Μανιός Νικόλαος

Μηταφίδης Τριαντάφυλλος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μπαλαούρας Γεράσιμος

Μπαλωμενάκης Αντώνης

Παυλίδης Κωνσταντίνος

Πρατσόλης Αναστάσιος

Ρίζος Δημήτριος

Σεβαστάκης Δημήτριος

Σκουρλέτης Παναγιώτης

Σταματάκη Ελένη

Σταμπουλή Αφροδίτη

Τσόγκας Γεώργιος

Φίλης Νικόλαος




Total
0
Shares
Previous Article

4 χρόνια ΣΥΡΙΖΑ: «Προχωράμε, με πείσμα και αγώνες, με όραμα και σχέδιο για τις ανάγκες των πολλών»

Next Article

«Η ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ: Αποδοχή ή άρνηση;»


Total
0
Share