Τσίγκας Μουζάκι Καρδίτσας

Το νόμιμο και το ηθικό για τη Δημοτική αρχή

XYLOMENOS KONSTANTINOS

Το νόμιμο και το ηθικό για τη Δημοτική αρχή

του Ξυλομένου Κωνσταντίνου

Διπλ. Πολιτικού Μηχανικού Α.Π.Θ., MSc – Ανεξάρτητου Δημοτικού συμβούλου πρ. Αντιδημάρχου Καρδίτσας

Στη συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής της Παρασκευής 5 Φεβρουαρίου ήρθε εκτός ημερησίας διάταξης και ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία η απευθείας ανάθεση για το Δήμο Καρδίτσας, τριών έργων συνολικού προϋπολογισμού 3,1 εκ. ευρώ. Με πρόσχημα την απόφαση του Γ. Γ. Πολιτικής Προστασίας περί κήρυξης σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης του Δήμου Καρδίτσας, το με αριθ. πρωτ. 80486/23-11-2020 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών αλλά και αξιοποιώντας παραγράφους του Ν.4412/2016, αποφασίστηκε με fast track διαδικασίες η έγκριση και παραλαβή μελετών και η επιλογή συγκεκριμένων αναδόχων. Μια διαδικασία που μπορεί να είναι νόμιμη, αλλά παρουσιάζει πάρα πολλά κενά από ηθικής πλευράς. Γιατί όταν επιλέγεις συγκεκριμένους εργολάβους και τους αναθέτεις απευθείας υπέρογκα χρηματικά ποσά με αόριστες εργασίες που θα πρέπει να εκτελέσουν, τότε εύλογα δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά και υπόνοιες. Χωρίς ανοιχτή δημόσια πρόσκληση για την κατάθεση προσφορών από κάθε ενδιαφερόμενο, αλλά με κλειστή διαδικασία και επιλογή τριών συγκεκριμένων εργολάβων για τρία έργα με απευθείας ανάθεση. Για ακόμη μία φορά δηλαδή όπως κάποιοι καταφέρνουν να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία, στην παρούσα χρονική στιγμή η Δημοτική αρχή μετατρέπει την καταστροφή από την πλημμύρα σε ευκαιρία, όχι βέβαια για τα συμφέροντα των πολιτών, αλλά για μικροπολιτικούς δικούς της σκοπούς.

Στην τοποθέτηση του στην Οικονομική επιτροπή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος επικαλέστηκε την εξαιρετικά επείγουσα ανάγκη, να αντιμετωπιστούν οι ζημιές στο δίκτυο οδοποιίας του Δήμου Καρδίτσας από τη Θεομηνία. Εντός του αστικού ιστού όμως της πόλης της Καρδίτσας οι ζημιές που προκλήθηκαν στο οδικό δίκτυο από την πλημμύρα, δεν ήταν τόσο σοβαρές και ως εκ τούτου δεν δικαιολογούν τόσο εκτεταμένες ασφαλτοστρώσεις. Στην Τ.Κ. του Ρούσσου όμως και ιδιαίτερα στις ορεινές κοινότητες φυσικά και υπήρξαν μεγάλες καταστροφές. Στην τεχνική έκθεση όμως της μελέτης που αφορά το δίκτυο οδοποιίας- μία σελίδα ολόκληρη– δεν περιγράφεται συγκεκριμένα η κατανομή των χρημάτων για κάθε πρώην Καποδιστριακό Δήμο, παρά μόνο αόριστα αποκαταστάσεις ασφαλτοστρωμένων, τσιμεντοστρωμένων και χαλικοστρωμένων δρόμων. Μια διατύπωση δηλαδή συνειδητά ασαφή, για το που και πώς θα γίνει η διάθεση των χρημάτων. Οι οικονομικοί πόροι που θα διατεθούν για τις ορεινές κοινότητες ανέρχονται μόλις στα 250.000 ευρώ, ποσό αναλογικά πολύ μικρό για τις ζημιές που έχουν προκληθεί από τον Ιανό. Τα χρήματα όμως που πρόκειται να διατεθούν για αποκατάσταση του οδικού δικτύου στον αστικό ιστό, χωρίς βέβαια καμία διαβούλευση και καμία σοβαρή μελέτη αποκατάστασης, ανέρχονται στα 2,5 εκ. ευρώ.  Εν τέλει για το ποιοι δρόμοι θα ασφαλτοστρωθούν και ποια τεχνικά έργα υποδομής θα κατασκευαστούν θα αποφασίσει αποκλειστικά η Δημοτική αρχή με τα δικά της κριτήρια ,που κατά κύριο λόγο θα είναι πολιτικά και με κλειστές πόρτες. Το αποτέλεσμα θα είναι ακόμα μία χαμένη ευκαιρία για έργα ουσίας με διαχρονικό χαρακτήρα για το Δήμο Καρδίτσας.

Σε μια δημοκρατική κοινωνία το νόμιμο και το ηθικό βρίσκονται σε μια διαρκή κατάσταση δυναμικής ισορροπίας, όπου κάποιο από τα δύο συνήθως υπερισχύει. Οι άνθρωποι όμως φτιάχνουμε τους νόμους σύμφωνα με την εκάστοτε ηθική μας και γι΄ αυτό δεν πρέπει να τους ακολουθούμε μόνον πιστά, αλλά να τους εφαρμόζουμε και κριτικά. Να τους αξιολογούμε διαρκώς, να τους αλλάζουμε και να τους βελτιώνουμε όταν το κρίνουμε απαραίτητο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Δημοτική αρχή επιλέγει σε βάρος της ηθικής και με πρόσχημα τη νομιμότητα να λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο, χωρίς δηλαδή την ανοιχτή διαδικασία των κλειστών προσφορών με έκπτωση, αλλά με απευθείας αναθέσεις σε συγκεκριμένους αναδόχους. Το δημόσιο συμφέρον όμως και η χρηστή διαχείριση των οικονομικών κονδυλίων, επιβάλλεται να είναι προτεραιότητα κάθε Δημοτικής αρχής και σε κάθε περίπτωση, οφείλει να το προτάσσει και να το διαφυλάσσει με κάθε τρόπο.




Total
0
Shares
Previous Article
Αναπηρική σύνταξη: Τι ισχύει - Οι προϋποθέσεις και τα ποσά

Αναπηρική σύνταξη: Τι ισχύει - Οι προϋποθέσεις και τα ποσά

Next Article
Η Θεσσαλία στην κορυφή των πιο φιλικών προς το ποδήλατο Περιφερειών της χώρας

Η Θεσσαλία στην κορυφή των πιο φιλικών προς το ποδήλατο Περιφερειών της χώρας