Τσίγκας Μουζάκι Καρδίτσας

Το ΓΕΛ Μουζακίου συμμετέχει διαδικτυακά στη θεματική ενότητα “Υγειϊνή ζωή & Διατροφή – Αλλά με ποιον τρόπο;”

500 μαθητές, 45 σχολεία από όλη την Ελλάδα συζητούν, επιχειρηματολογούν και προτείνουν για το Μέλλον του Ανθρώπου – Η υγεία στο επίκεντρο

Στις 21, 22 και 23 Μαρτίου 2016 οι μαθητές μετέχουν σε πραγματικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες, δρώντας ως ερευνητές επιστημονικών θεμάτων

Πώς λειτουργεί ο εγκέφαλός μας; Θα μπορέσουμε ποτέ να κατανοήσουμε και να θεραπεύσουμε τις διάφορες μορφές άνοιας; Είναι τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα επικίνδυνα για την υγεία μας; Τι είναι τα βλαστικά κύτταρα; Πώς μπορεί να αλλάξει η ζωή μας αν μπορούμε να κατευθύνουμε τα βλαστικά κύτταρα; Πώς θα είναι ο άνθρωπος σε 20 χρόνια από τώρα; Θα επεκταθούν οι δεξιότητές μας με τη χρήση εμφυτευμάτων, φαρμάκων ή άλλων τεχνικών μέσων; Πώς μπορούμε να μιμηθούμε τα νέα βιολογικά στοιχεία,  εργαλεία ή συστήματα;

Αυτά είναι ορισμένα από τα ερωτήματα τα οποία θα συζητήσουν και για τα οποία θα προτείνουν ιδέες περισσότεροι από 500 μαθητές από 45 σχολεία από ολόκληρη την Ελλάδα οι οποίοι έχουν δημιουργήσει 60 διαφορετικές ομάδες εργασίας στο πλαίσιο του Ελληνικού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης. Η δράση πραγματοποιείται για δεύτερη φορά στην Ελλάδα από τη Science View σε συνεργασία με το Τμήμα Φ.Π.Ψ. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (αριθμ. πρωτ. 199276/Δ2/ 07-12-2015).

Για πρώτη φορά η δράση θα πραγματοποιηθεί και διαδικτυακά, παρέχοντας τη δυνατότητα σε δεκάδες μαθητές από 30 διαφορετικά σημεία της Ελλάδας να συνδεθούν και να συμμετάσχουν στις εργασίες.

Η κεντρική εκδήλωση του Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης θα πραγματοποιηθεί στις 21, 22 και 23 Μαρτίου 2016 και θα φιλοξενηθεί σε οργανισμούς οι οποίοι παράγουν και προάγουν την Έρευνα: στο Αμφιθέατρο «Θέμις Κανελλόπουλος» στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» στην Αθήνα, ενώ  τα σχολεία τα οποία συμμετέχουν από τη Βόρεια Ελλάδα, θα έχουν τη δυνατότητα να συναντηθούν στη Θεσσαλονίκη στο Noesis – Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας.

Το Ελληνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης, το οποίο χρηματοδοτείται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, είναι ένας θεσμός του Eυρωπαϊκού Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης (European Student Parliaments on Science) ο οποίος στοχεύει στην ενίσχυση του διαλόγου και την ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων ανάμεσα στους μαθητές και τους επιστήμονες, εμπλέκοντας τα παιδιά στις διαδικασίες του κοινοβουλευτισμού σε θέματα που καλύπτουν ποικίλους τομείς της επιστήμης και της έρευνας. Η χρηματοδότηση του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση συμπληρώνει την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από τα ιδρύματα Robert Bosch Stiftung και Bayer Science & Education Foundation.

Η υγεία στο επίκεντρο
Η κεντρική θεματική ενότητα των εργασιών του Μαθητικού Κοινοβουλίου της Επιστήμης είναι «Το μέλλον του Ανθρώπου», με ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα υγείας.

Συγκεκριμένα οι μαθητές θα συζητήσουν και θα επιχειρηματολογήσουν στις πιο κάτω θεματικές και θα δώσουν απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα:
Ανθρώπινος Εγκέφαλος: Πώς λειτουργεί ο εγκέφαλός μας; Μπορούμε πραγματικά να προσομοιώσουμε τον εγκέφαλο και τον τρόπο σκέψης μας; Θα μπορέσουμε ποτέ να κατανοήσουμε και να θεραπεύσουμε τις διάφορες μορφές άνοιας;
Υγιεινή ζωή και διατροφή: Μήπως είναι καλύτερα να μην τρώμε κρέας ή ακόμα και καθόλου ζωικά προϊόντα; Είναι τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα επικίνδυνα για την υγεία μας; Θα πρέπει να αναμένονται μακροπρόθεσμες συνέπειες; Και πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το τι είναι πραγματικά υγιεινό και τι δεν είναι;
Βλαστικά Κύτταρα: Τι είναι τα βλαστικά κύτταρα και γιατί είναι η διερεύνησή τους τόσο ελκυστική – και αποδοκιμαστέα την ίδια στιγμή; Πώς μπορεί να αλλάξει η ζωή μας αν μπορούμε να κατευθύνουμε τα βλαστικά κύτταρα – και πώς υποτίθεται ότι μπορεί να λειτουργήσει αυτό;
Ο «ενισχυμένος» άνθρωπος: Πώς θα είναι ο άνθρωπος σε 20 χρόνια από τώρα; Θα επεκταθούν οι δεξιότητές μας με τη χρήση εμφυτευμάτων, φαρμάκων ή άλλων τεχνικών μέσων;
Συνθετική βιολογία: Πώς υποτίθεται ότι λειτουργεί; Πώς μπορούμε να μιμηθούμε τα νέα βιολογικά στοιχεία, εργαλεία ή συστήματα; Και μήπως με αυτόν τον τρόπο ξεπερνάμε τα όρια;

Τι θα γίνει
Στην 3ήμερη εκδήλωση τον Μάρτιο οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να συνδιαλεχθούν με επιστήμονες, εξειδικευμένους σε κάθε θεματική και να ανταλλάξουν ιδέες και προτάσεις, με σκοπό να τις καταγράψουν στην τελική τους αναφορά. Θα υπάρξουν ομάδες μαθητών – μια ομάδα ανά θεματική- που θα προέρχονται από διαφορετικά σχολεία και θα συζητήσουν και θα επιχειρηματολογήσουν για τις ιδέες τους ανα θεματική. Θα καταλήξουν σε μια τελική αναφορά (ψήφισμα), όπου θα αποτυπωθούν οι τελικές ιδέες των παιδιών για το θέμα. Μέσα από διαδικασία ψηφοφορίας θα επιλεγούν 5 μαθητές (ένας από κάθε θεματική)  για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Κοινοβούλιο Επιστήμης το οποίο θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του Euroscience Open Forum – ESOF, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Μάντσεστερ της Μ. Βρετανίας, τον Ιούλιο του 2016 (22-27/7/2016). Το ESOF αποτελεί το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό συνέδριο για επιστήμονες και ερευνητικούς οργανισμούς σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Εκεί θα συγκεντρωθούν οι μαθητές από τα μαθητικά κοινοβούλια των συμμετεχόντων χωρών, θα συζητήσουν τα θέματά τους και θα συνδιαλεχθούν με επιστήμονες διεθνούς φήμης.

Λίγα λόγια για τον θεσμό
Τα «Ευρωπαϊκά Μαθητικά Κοινοβούλια Επιστήμης» είναι πρωτοβουλία του γερμανικού οργανισμού «Wissenschaft im Dialog» και ξεκίνησε το 2013-2014 (http://www.student-parliaments.eu). Ο οργανισμός αυτός κάθε δύο χρόνια καλεί φορείς από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες να διοργανώσουν τα «Εθνικά Μαθητικά Κοινοβούλια Επιστήμης» στη χώρα τους. Σε κάθε «Ευρωπαϊκό Μαθητικό Κοινοβούλιο» επιλέγεται ένα κεντρικό επιστημονικό θέμα και προσδιορίζονται συγκεκριμένες θεματικές πάνω στις οποίες δουλεύουν οι μαθητές σε συνεργασία με τους καθηγητές τους και ειδικούς επιστήμονες/ερευνητές. Από τις διεργασίες των εθνικών κοινοβουλίων εκλέγονται οι εκπρόσωποι της κάθε χώρας οι οποίοι συμμετέχουν στο «Ευρωπαϊκό Μαθητικό Κοινοβούλιο» και παρουσιάζουν, ανά θεματική, τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε το εθνικό κοινοβούλιο.
Η δράση απευθύνεται σε νέους από 15 έως 19 ετών που ενδιαφέρονται για την επιστήμη και την έρευνα, θέλουν να γνωρίσουν καταξιωμένους επιστήμονες και επιθυμούν να ασχοληθούν με επίκαιρα επιστημονικά θέματα. Σκοπός της δράσης είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων, την ανταλλαγή απόψεων και τη σύνθεση ιδεών, τις τεχνικές επιχειρηματολογίας, την καλλιέργεια ομαδικότητας και συνεργασίας, την ανάπτυξη κριτικού πνεύματος και αναλυτικής σκέψης και τον προβληματισμό τους σε καίρια θέματα της σύγχρονης κοινωνίας στην οποία ζουν.

Περισσότερες πληροφορίες:
Ελληνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης
European Student Parliaments on Science
Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση
Science View
ΕΚΠΑ-Τμήμα ΦΠΨ




Total
0
Shares
Previous Article

«Επίδειξη μόδας» με ανακυκλώσιμα υλικά από μαθητές του 1ου Γυμνασίου Μουζακίου

Next Article

Επίσκεψη του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ κ. Παπαδόπουλου Νικ. στο ΤΕΙ Θεσσαλίας