Τσίγκας Μουζάκι Καρδίτσας

Σύντομος οδηγός ευεξίας για τους εκπαιδευτικούς την περίοδο των Χριστουγέννων

xmass 1

Σύντομος οδηγός ευεξίας για τους εκπαιδευτικούς την περίοδο των Χριστουγέννων

Γράφει η Έλενα Βασιλείου – Ιατρός Εργασίας και Περιβάλλοντος

Η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων πλησιάζει και μαζί με αυτή η ολιγοήμερη  παύση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων ολόκληρης της  χώρας. Ώρες ανεμελιάς και ξεγνοιασιάς περιμένουν τους μικρούς και μεγάλους μαθητές αλλά όχι αποκλειστικά μόνο αυτούς. Οι διακοπές των Χριστουγέννων αποτελούν μια ευκαιρία αναζωογόνησης και ευεξίας για το εκπαιδευτικό προσωπικό, ένα μικρό διάλειμμα από τη ρουτίνα του σχολικού προγράμματος, μια περίοδο ανάπαυλας  που αν αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να αποτελέσει μια ασπίδα προστασίας και διαφύλαξης της «εύθραυστης» πνευματικής, ψυχικής και σωματικής υγείας του διδακτικού προσωπικού.

Την τελευταία δεκαετία τα επίπεδα εργασιακού στρες στους εκπαιδευτικούς αποτελούν ένα ανησυχητικό φαινόμενο. Σε μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί τόσο σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο αποτυπώνεται ότι το 72% των δασκάλων και των καθηγητών βιώνουν εργασιακό στρες  τουλάχιστον μια φορά το χρόνο και άλλες διαταραχές ψυχικής υγείας με την κορύφωση του φαινομένου  να σημειώθηκε κατά την ιδιαίτερα απαιτητική περίοδο της πανδημίας COVID- 19. Η περίοδος των διακοπών των Χριστουγέννων αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία χαλάρωσης και ανασυγκρότησης προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να επιστρέψουν γεμάτοι ενέργεια στις σχολικές αίθουσες μετά το πέρας των διακοπών.

Προς την κατεύθυνση αυτή, ακολουθεί ένας σύντομος οδηγός ευεξίας των εργαζομένων εκπαιδευτικών προκειμένου να αξιοποιήσουν με βέλτιστο τρόπο τις ημέρες των διακοπών.

  1. Δημιουργήστε μια λίστα με τα πράγματα και τις δραστηριότητες που επιθυμείτε να κάνετε. Είναι σημαντικό να ιεραρχήσετε τις δραστηριότητες με βάση αυτά που πραγματικά θέλετε και δεν έχετε χρόνο να κάνετε κατά την περίοδο της σχολικής χρονιάς. Δραστηριότητες όπως είναι οι συναντήσεις με την οικογένεια, με φίλους, shopping, θεραπείες ομορφιάς, παρακολούθηση χριστουγεννιάτικων σειρών,  κάποιο ταξίδι ή ακόμα μια βόλτα στη φύση, στο δρόμο χωρίς συγκεκριμένο λόγο αποτελούν ενισχυτικές δόσεις χαράς και ευεξίας και θα σας βοηθήσουν να ανακάμψετε από την στρεσογόνο σχολική ρουτίνα. Κάθε μια μικρή τέτοια δραστηριότητα συμβάλλει στη θετική σκέψη, στην εξουδετέρωση των αρνητικών συναισθημάτων και τη διατήρηση της ψυχικής υγείας.
  2. Βρείτε χρόνο για πραγματική ξεκούραση και χαλάρωση. Αν νιώθετε κούραση είναι σημαντικό να «ακούσετε» το σώμα σας και να εκμεταλλευτείτε το χρόνο για μικρής διάρκειας ύπνους ή να αυξήσετε τις ώρες του νυχτερινού σας ύπνου ή απλά να ξαπλώνετε αναπαυτικά στον καναπέ ή την πολυθρόνα σας για σύντομο χρονικό διάστημα στη διάρκεια της ημέρας.
  3. Αυξήστε τις κοινωνικές συναναστροφές με άτομα εκτός του σχολικού περιβάλλοντος. Είναι σημαντικό τις ημέρες αυτές να επενδύσετε στη σύσφιξη σχέσεων με αγαπημένα σας πρόσωπα, με φίλους η συγγενείς που πραγματικά σας λείπουν αλλά δεν έχουν σχέση με το σχολικό περιβάλλον, προκειμένου να αποσυνδεθείτε πνευματικά και ψυχικά από το σχολικό περιβάλλον.
  4. Προγραμματίστε πιθανές εργασίες που σχετίζονται με τις εκπαιδευτικές υποχρεώσεις από πριν. Αν και το ιδανικό είναι να μην ασχοληθείτε καθόλου με θέματα που αφορούν το σχολείο ίσως αυτό να μην είναι απόλυτα εφικτό. Επιλέξτε από πριν ποιες μέρες και ώρες θα ασχοληθείτε με υποχρεώσεις που σχετίζονται με την εργασία (σχεδιασμό μαθημάτων,βαθμολόγηση γραπτών, οργάνωση και επιμέλεια άλλων σχολικών δραστηριοτήτων, τακτοποίηση εκρεμοτήτων).
  5. Απενεργοποιήστε τα σχολικά σας email. Οι τακτικές ειδοποιήσεις και ο συχνός έλεγχος των λαμβανόμενων email δημιουργεί ένταση, πίεση και άγχος και δεν επιτρέπει την ουσιαστική χαλάρωση. Αν σας βοηθάει, μπορείτε να ενεργοποιήσετε ένα αυτόματο μήνυμα προειδοποίησης προς τους αποστολείς στο οποίο θα αναφέρετε το διάστημα για το οποίο δεν θα δέχεστε μηνύματα.
  6. Φροντίστε την υγεία σας. Κλείστε το ραντεβού με το γιατρό ή τον οδοντίατρο που εκκρεμεί. Συμπεριλάβετε ένα υγιεινό πρόγραμμα διατροφής και άσκησης κατά τη διάρκεια των διακοπών. Μην κάνετε υπερβολές με τα γιορτινά τραπέζια και περιορίστε την κατανάλωση του αλκοόλ, των αναψυκτικών στο μέτρο του δυνατού.

 Christmas WellBeing  Challenge

Στη συνέχεια, μπορείτε να βρείτε ένα σύντομο σετ ερωτήσεων προκειμένου να σας βοηθήσει να κάνετε εποικοδομητική αξιοποίηση των Χριστουγεννιάτικων διακοπών και να συμμετέχετε στο Christmas Well-Being Challenge.

  1. Τι είδους δραστηριότητες σας αρέσουν να κάνετε τα Χριστούγεννα;
  2. Τι θα μπορούσατε να κάνετε για να χαλαρώσετε και να ξεκουραστείτε επαρκώς;
  3. Με ποιους ή ποιον θα θέλατε να συναντηθείτε τα Χριστούγεννα;

Στη συνέχεια φτιάξτε το δικό σας συμβόλαιο υπόσχεσης με το οποίο δεσμεύεστε να κάνετε πράξη αυτά που καταγράψατε.

1.Πόσες φορές σχεδιάζετε να κάνετε πράξη τους στόχους που βάλατε;

2.Ποιός πιστεύετε μπορεί να σας υποστηρίξει με αυτή την πρόκληση;

Μπορείτε να μοιραστείτε τα αποτελέσματα με τους συναδέλφους ή ακόμα και με τους μαθητές σας όταν επιστρέψετε στο σχολείο.

Να θυμάστε ότι αποτελείτε για τους μαθητές σας rolemodels. Γίνετε  εσείς πρώτοι το απτό  παράδειγμα της υγείας και ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον.  

Καλά Χριστούγεννα σε όλους με αγάπη υγεία και ασφάλεια !

 Η ιατρός Εργασίας και Περιβάλλοντος

Έλενα Βασιλείου

Elena Vasileiou Iatros


Βιβλιογραφία

1. Well-Being and Mental Health in Teachers: The Life Impact of COVID-19

Int J Environ Res Public Health. 2022 Nov; 19(22): 15371.

Published online 2022 Nov 21.

2. https://www.worthit.org.uk/blog/teacher-wellbeing-ideas

3. https://www.teachers-uk.co.uk/teacher-wellbeing-over-christmas

4. Salinas-Falquez S, Roman-Lorente C, Buzica M, Álvarez J, Gutiérrez N, Trigueros R. Teachers’ Mental Health and Their Involvement in Educational Inclusion. Behav Sci (Basel). 2022 Jul 29;12(8):261. doi: 10.3390/bs12080261. PMID: 36004832; PMCID: PMC9405262.




Total
0
Shares
Previous Article
Skondra Xrisoxoidisi

Την ενίσχυση του νοσοκομείου και των κέντρων υγείας Καρδίτσας ζητά η Α. Σκόνδρα από τον Υπουργό Χρυσοχοΐδη

Next Article
klopes

Εξιχνιάστηκε περίπτωση κλοπής από οικία που διαπράχθηκε πρόσφατα στον Τύρναβο