Τσίγκας Μουζάκι Καρδίτσας

Σχολικές Μονάδες σε λιθόκτιστα κτήρια – Ορισμένες σκέψεις και προτάσεις!

Η χώρα είναι σεισμογενής
seismos 2
Ο πρόσφατος σεισμός στην περιοχή της Ελασσόνας που έγινε έντονα αισθητός σε όλη τη Θεσσαλία, έφερε στη μνήμη μου τον σεισμό στη Λέσβο, το Καλοκαίρι του 2017, όταν βρέθηκα με κλιμάκιο μηχανικών της ΚΤΥΠ Α.Ε. για αυτοψία στις σχολικές μονάδες του νησιού.
Τότε κατέρρευσε το Δημοτικό σχολείο της Βρίσας, τώρα το Δημοτικό σχολείο στο Δαμάσι. Οι ομοιότητες πολλές: λιθόκτιστα κτήρια κατασκευασμένα από πολλών ετών. Χάρη όμως στην εκπαίδευση των μαθητών πριν το σεισμό και χάρη στην ψυχραιμία των δασκάλων την ώρα του σεισμού, δεν υπήρξαν ούτε καν τραυματισμοί. Παραμένει νωπή στη μνήμη μου η περιγραφή της νεαρής δασκάλας για το πώς διέσωσε τους μαθητές από το κατεστραμμένο κτήριο του σχολείου της Βρίσας, ενώ ανάλογες συνθήκες περιγράφονται και τώρα από τον διευθυντή του Δημοτικού σχολείου Δαμασίου.
Άραγε, για πόσο ακόμα θα στεγάζονται σχολικές μονάδες σε λιθόκτιστα κτήρια που έχουν κατασκευαστεί προ 70 και πλέον ετών, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα δεν τηρούν στοιχειωδώς τους κανόνες αντισεισμικής προστασίας;
Τα σχολεία συντηρούνται απ’ τους Δήμους, απ’ τις σχολικές επιτροπές αλλά και τις φιλότιμες προσπάθειες των γονέων και των δασκάλων. Ίσως αυτό αποτρέπει την κατάρρευση των παλαιών λιθόκτιστων κτηρίων μετά από σεισμικές δονήσεις και επιτρέπει να διασώζονται οι άνθρωποι χωρίς τραυματισμούς.
Είναι νομίζω πλέον ανάγκη να εφαρμοστεί ένα σχέδιο σε όλη την επικράτεια ώστε να μην υπάρχουν σχολικές μονάδες που να στεγάζονται σε παλαιά λιθόκτιστα κτήρια. Προτεραιότητα να δοθεί στις σεισμογενείς περιοχές της χώρας και το σχέδιο να είναι αντίστοιχο με αυτό της αντικατάστασης του αμιάντου που εφαρμόστηκε πριν χρόνια στα σχολικά κτήρια, ένα σχέδιο πιο μεσοπρόθεσμο και προφανώς με μεγαλύτερο κόστος. Όπως τότε αντικαταστήσαμε τον αμίαντο τώρα να «αντικατασταθούν» οι λίθοι.
Αυτή η προσπάθεια κατά τη γνώμη μου μπορεί να ξεκινήσει με τις παρακάτω βασικές ενέργειες από την πλευρά της Πολιτείας:
1. Καταγραφή, σε κάθε περιφερειακή ενότητα, των σχολικών κτηρίων των οποίων ο φέρων οργανισμός έχει κατασκευαστεί από λιθοδομή.
2. Μακροσκοπικός, οπτικός προσεισμικός έλεγχος των λιθόκτιστων κτηρίων που στεγάζουν σχολικές μονάδες και επισήμανση προβλημάτων που χρήζουν άμεσης επέμβασης.
3. Αξιοποίηση των υπαρχόντων χαρακτηρισμένων οικοπέδων ή απόκτηση ακινήτων σε συνεργασία με τους Δήμους για την ανέγερση σχολικών μονάδων όπου οι πολεοδομικοί κανόνες το επιτρέπουν.
4. Αναζήτηση εναλλακτικών προσωρινών ή/και μόνιμων λύσεων μεταστέγασης των σχολικών μονάδων που στεγάζονται σε παλαιά λιθόκτιστα κτήρια και ανέγερση νέων σύγχρονων και αντισεισμικών κτηρίων.
Η χώρα είναι σεισμογενής και, σε κάποιον επόμενο σεισμό, η ψυχραιμία των δασκάλων ενδέχεται να μην αρκεί για να αποτρέψει συμβάντα με δυσάρεστες συνέπειες.
Η Πολιτεία , οι Δήμοι, οι φορείς εκπαίδευσης, οι γονείς, οι Δάσκαλοι, ας ανοίξουν τη συζήτηση ώστε να προκύψουν λύσεις οι οποίες, πάνω απ’ όλα, θα παρέχουν ασφάλεια στους μαθητές και στους δασκάλους τους.
ΜΑΡΤΙΟΣ 2021
ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
seismos 2
seismos1
seismos2
seismos3



Total
0
Shares
Previous Article
koutsoxristos traxanas xeimona

O τελευταίος τραχανάς του χειμώνα

Next Article
OTSE 2021 Thessalia1821 rigas karaiskakis

«21 Θεσσαλοί αγωνιστές της επανάστασης»