Ο.Μ. Μουζακίου: Να αποσυρθεί άμεσα η διάταξη για τα ιδιωτικά κολέγια


 

Τις ημέρες αυτές προωθείται από το Υπουργείο Παιδείας μια σειρά από νομοθετήματα, που αφορούν το σύνολο σχεδόν της εκπαίδευσης. Μέσα σε αυτά υπάρχει σχετική ρύθμιση που εξισώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των δημοσίων ΑΕΙ. Το Υπουργείο επικαλείται αντίστοιχη Κοινοτικό Οδηγία και προωθεί διατάξεις που βρίσκουν αντίθετη ολόκληρη την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα.

Θεωρούμε ότι πρέπει να αποσυρθούν άμεσα διατάξεις αυτές και να ξεκινήσεις το Υπουργείο έναν πραγματικό και όχι προσχηματικό διάλογο με τους φορείς για όλα τα θέματα αυτά.

Αναφέρουμε στην συνέχεια τα βασικά επιχειρήματα με τα οποία θεωρούμε ότι η επαγγελματική εξίσωση των απόφοιτων των κολεγίων με τους αποφοίτους δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης είναι λάθος και πρέπει να αποσυρθεί άμεσα.

  • Υποβαθμίζει περαιτέρω τη δημόσια εκπαίδευση,
    Όταν για την εκπαίδευση συνολικά δαπανώνται πενιχρά ποσά (περίπου 4% του ΑΕΠ, ποσοστό που μας κατατάσσει στις τελευταίες χώρες της Ε.Ε), η επαγγελματική εξίσωση των πτυχίων των κολλεγίων με τα ΑΕΙ, θα κάνει την ήδη προβληματική χρηματοδότηση, περισσότερο προβληματική και θα την συμπιέζει προς τα κάτω. Είναι βέβαιο ότι με την εξέλιξη αυτή θα αφαιρούνται πόροι από τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας και θα κατευθύνονται προς τα ιδιωτικά κολλέγια. Ιδιαίτερα στους τομείς της έρευνας και της τεχνολογίας θα αφαιρεθούν από τα δημόσια ΑΕΙ και θα δίνονται πόροι, με έωλες και αμφίβολης εγκυρότητας διαδικασίες, στα ιδιωτικά κολλέγια και στα «ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα».
  • Οξύνει το πρόβλημα της ανεργίας των απόφοιτων των πανεπιστημίων
    Σε μια χώρα με έντονο το πρόβλημα της επιστημονικής διαρροής και μετανάστευσης είναι βέβαιο ότι η προσθήκη επιπλέον αριθμού πτυχιούχων με ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, θα δημιουργήσει έκρηξη προσφοράς τυπικών προσόντων σε μια ήδη ελλειμματική αντίστοιχη ζήτηση. Η ανεργία των πτυχιούχων θα αυξηθεί, οι αποδοχές θα μειωθούν και η κατάσταση σαφώς θα χειροτερέψει. Δεν μπορεί τόσο εύκολα να ξεχαστεί η «υπερπροσφορά» πτυχίων και προσόντων από χώρες του εξωτερικού με μειωμένη ανταγωνιστικότητα! Εκατοντάδες χιλιάδες φοιτητές, βίωσαν και βιώνουν μαζί με τις οικογένειές τους, την υποκριτική πολιτική παραγωγής πτυχίων χωρίς αντίκρισμα.
  • Εμπορευματοποιεί το κοινωνικό αγαθό της παιδείας αίροντας στην πράξη το άρθρο 16 του Συντάγματος
    Με βάση το Σύνταγμα, το δικαίωμα στην ανώτατη εκπαίδευση είναι καθολικό και εξυπηρετείται από το Δημόσιο. Με την προωθούμενη διάταξη για τα ιδιωτικά κολλέγια, δημιουργείται ανισσοροπία στην κοινωνία και παύουν οι ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης για τους νέους. Με την παράλληλη καθιέρωση της βάσης 10 για την εισαγωγή στα δημόσια ΑΕΙ, ελαχιστοποιείται η δυνατότητα να σπουδάσουν, οι νέοι που προέρχονται από αδύνατα οικονομικά στρώματα, αφού θα αδυνατούν να ανταγωνιστούν όσους έχουν να πληρώσουν για ενισχυτική διδασκαλία ή να σπουδάσουν σε ιδιωτικά κολλέγια. Οι συνθήκες αυτές θα προκαλέσουν τεράστιες ανισότητες σπουδών και κατά συνέπεια οι εργασιακές ευκαιρίες των αδυνάμων θα ελαχιστοποιούνται.
  • Γίνεται με αδιαφανείς διαδικασίες
    Η κοινοτική οδηγία του 2005 (!) ορίζει ότι δεν πρέπει εντός της Ε.Ε. να υπάρχουν ανισότητες και διαφοροποιήσεις μεταξύ εργαζομένων με τα ίδια επαγγελματικά προσόντα. Δεν λέει ότι με Υπουργική απόφαση (!) να αποκτήσουν όλοι οι απόφοιτοι κολλεγίων τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα ανεξαρτήτως ποιότητας εκπαίδευσης που τους έχει παρασχεθεί. Το να επικαλείται το Υπουργείο ότι είναι υπηρεσιακό θέμα η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους απόφοιτους παραπλανά την κοινωνία και τους ενδιαφερόμενους. Τα επαγγελματικά δικαιώματα των απόφοιτων καθορίζονται από το αρμόδιο ακαδημαϊκό όργανο (ΔΟΑΤΑΠ) το οποίο τώρα παρακάμπτεται.
  • Έρχεται σε αντίθεση με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα
    Το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, σε όλες τις βαθμίδες της, τάχθηκε κατά της ρύθμισης. Είναι άραγε τυχαίο ή εξυπηρετείται κάποιο συντεχνιακό συμφέρον από την αντίθεση αυτή; Βεβαίως και όχι, παρότι κάποια ΜΜΕ προσπαθούν να το παρουσιάσουν έτσι. Οι δημόσιοι λειτουργοί βιώνουν την καθημερινότητα της εκπαίδευσης, γνωρίζουν καλά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της, βιώνουν κάθε φορά τα θετικά και τα αρνητικά των εκάστοτε εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων και στην περίπτωση της ρύθμισης για τα κολλέγια, επιδεικνύουν μαζικά και άμεσα αντανακλαστικά και διαμορφώνουν μια κοινή στάση, αντίθετη στην ρύθμιση που επιδιώκει το Υπουργείο. Αντιλαμβάνεται η εκπαιδευτική κοινότητα τις συνέπειες της ρύθμισης και αναλογιζόμενη την ευθύνη της τοποθετείται αντίθετα.
  • Εξυπηρετεί ένα βαθύτερο νεοφιλελεύθερο πνεύμα και υποθάλπει την κοινωνική ισορροπία, αφού θα καλλιεργηθεί ο ανταγωνισμός και η αναξιοκρατία.
    Σημειώθηκε νωρίτερα ότι η εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων κολλεγίων χωρίς την απαιτούμενη ακαδημαϊκή πληρότητα, με τα επαγγελματικά δικαιώματα των δημοσίων ΑΕΙ, φανερώνει την έλλειψη μιας βαθύτερης κοινωνικής ευαισθησίας.
    Η έλλειψη αυτή είναι συνειδητή επιλογή του Υπουργείου και της επικεφαλής πολιτικής προϊσταμένης του.
    Βαφτίζει το Υπουργείο «ίσες  ευκαιρίες ανώτατης εκπαίδευσης», το εργαλείο  για τον πλουτισμό όσων έχουν πρόσβαση στους μηχανισμούς της εξουσίας και της συνδιαχείρισής της.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι επιχειρείται (για πρώτη φορά με τέτοιον τρόπο), μια συστηματική αλλαγή κατεύθυνσης στα εκπαιδευτικά και εργασιακά πράγματα της χώρας. Με απίστευτη και καθολική υποστήριξη από τα συστημικά ΜΜΕ, υποκρύπτονται οι πραγματικές αιτίες των αλλαγών, όπως και οι συνέπειες αυτών.

Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν

Για τον Ο.Μ. Μουζακίου

Καλαμπαλίκης Θωμάς
Εκπαιδευτικός (Υποψ. Περιφ. Σύμβουλος)


Total
0
Shares
Previous Article

Πρόσκληση σε συνάντηση και διασκέδαση για τα μέλη Σκλήρυνσης κατά Πλάκας στα Τρίκαλα

Next Article

Επιδοτούμενο πρόγραμμα αποφοίτων Δ’ Εξαμήνου ΙΕΚ

Total
0
Share