Τσίγκας Μουζάκι Καρδίτσας

Ερωτήσεις – απαντήσεις για το Ασφαλιστικό

Ερωτήσεις – απαντήσεις για το Ασφαλιστικό – Νέοι Συνταξιούχοι

1) Υπάρχει μείωση στους νέους συνταξιούχους;

Σε σχέση με τον νόμο 3863/2010, όπως διαμορφώθηκε με τις περικοπές, η δική μας πρόταση δίνει υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης, καλύτερη σύνταξη, δηλαδή, στους χαμηλόμισθους (κάτω από 1500 Ευρώ) και όσους έχουν λιγότερα χρόνια ασφάλισης (20 και κάτω). Σε όλους τους άλλους δίνει περίπου τα ίδια. Για παράδειγμα, για κάποιον που είχε 800  Ευρώ μισθό και μόνο  15 χρόνια ασφάλισης  η δική μας πρόταση δίνει σύνταξη 480 Ευρώ έναντι 456 του ν. 3863/2010. Για κάποιον που είχε 1000 Ευρώ μισθό δίνει 504 αντί για 480. Για ένα μισθό 2000 Ευρώ και 35 χρόνια ασφάλισης η δική μας πρόταση δίνει 1134 Ευρώ έναντι 1135 του ν. 3863/2010.  (Ξανά, μιλάμε μόνο για την κύρια, στα ποσά αυτά θα προστίθεται και η επικουρική.)  Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι όταν η οικονομία θα πάρει πάλι μπροστά, το τελικό αποτέλεσμα  θα είναι πολύ καλύτερο, γιατί η Εθνική Σύνταξη θα ακολουθεί την άνοδο του ΑΕΠ.

Επίσης, αυτή η συζήτηση είναι εξορισμού στον «αέρα» γιατί γίνεται σύγκριση με έναν νόμο που δεν εφαρμόστηκε ποτέ και όταν θεσμοθετήθηκε υπήρχαν άλλα οικονομικά δεδομένα. Να πούμε μόνο ότι ΑΕΠ από το 2010 που θεσμοθετήθηκε ο ν.3863/2010 μέχρι και σήμερα έχει μειωθεί κατά 60περίπου δις ευρώ. Επίσης, τα ποσά με τα οποία γίνονται οι διάφορες συγκρίσεις στα τηλεοπτικά παράθυρα ούτε αυτά είναι πραγματικά γιατί ο 3863 προέβλεπε μεν εφαρμογή από 1-1-2015 αλλά το τελικό ποσό της σύνταξης προέκυπτε ως άθροισμα των ποσών της σύνταξης για το διάστημα πριν από 1/1/2011 (κρατώντας άρα και τις διαφορετικές καταστατικές διατάξεις για ένα πολύ μεγάλο μεταβατικό διάστημα) και για το διάστημα από 1/1/2011 όπου θα υπολογίζονταν βάσει του 3863. Επομένως, καταλαβαίνετε, ότι στην ουσία όλη αυτή η σύγκριση που γίνεται είναι εντελώς πλασματική και παραπλανητική.

2) Εθνική Σύνταξη 384 στα 67

Η Εθνική Σύναξη θα δίδεται σε όποιον συμπληρώνει τα 67 χρόνια και έχει 15 έτη ασφάλισης. Για την πρώτη εφαρμογή του νόμου προσδιορίζεται στα 384 ευρώ. Ο νέος θεσμός της Εθνικής Σύνταξης δίνεται σε όλους, όσοι έχουν τουλάχιστον 15 χρόνια ασφάλισης, με χρηματοδότηση από τη φορολογία, όχι από τις εισφορές, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Η Εθνική Σύνταξη είναι ισόποση με το 60% του μέσου εισοδήματος, ώστε να προστατεύει από τον κίνδυνο της φτώχειας.

Θα ανεβαίνει όσο ανεβαίνει το ΑΕΠ και βελτιώνεται η κατάσταση της οικονομίας, ισοδυναμώντας με ρήτρα ανάπτυξης.

3) Πλήρης σύνταξη στα 62 και 40

Στην Εθνική Σύνταξη θα προστίθεται το αναλογικό κομμάτι της σύνταξης, βασισμένο, όπως και σήμερα, στο αναδιανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων παροχών, με τρόπο που να εξασφαλίζει αναδιανομή υπέρ των φτωχότερων και πιο αδύναμων.

Η εθνική σύνταξη δεν είναι η κατώτατη σύνταξη: Σε αυτήν προστίθεται πάντα το αναλογικό τμήμα. Η εθνική σύνταξη χρηματοδοτείται απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το κράτος εγγυάται την καταβολή τόσο της εθνικής, όσο και της αναλογικής σύνταξης.

Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στο τελικό ποσό του εισοδήματος από τις συντάξεις προστίθεται και η επικουρική.

3) Κίνητρο εισφοροδιαφυγής

Ο νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης συνδέει το ποσό των εισφορών με το τελικό ποσό της διαμορφούμενης σύνταξης. Δημιουργείται, λοιπόν, ένα σοβαρό κίνητρο για κάθε εργαζόμενο ώστε να διεκδικήσει ασφαλισμένη και πλήρη μισθωτή εργασία. Πλέον όλα τα ένσημα από την πρώτη μέρα εργασίας, είτε πρόκειται για μισθωτούς είτε πρόκειται για ελεύθερους επαγγελματίες, θα παίζουν κομβικό ρόλο στον τελικό υπολογισμό της σύνταξης και άρα προφανώς υπάρχει κίνητρο παραμονής στην ασφάλιση.

Επιπλέον, αν δει κανείς πως διαμορφώνονται τα ποσοστά αναπλήρωσης θα διαπιστώσει ότι αυτά αυξάνονται όσο μένει κανείς στην εργασία. Κάθε χρόνο που παραμένει ένας εργαζόμενος στη δουλειά του για πάνω από τα 30 έτη ασφάλισης το ποσοστό αναπλήρωσης γίνεται «2» και άρα κάθε χρόνος μετά τα 30 έτη μετράει διπλός για τον υπολογισμό της σύνταξης.

Ακόμα, πρέπει να επισημάνουμε ότι η μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης δεν μπορεί να καλύψει όλες τις κρατικές δυσλειτουργίες. Αναγνωρίζουμε ότι ο έλεγχος της μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, που γνώρισε πρωτοφανή έκρηξη τα χρόνια ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας γιατί, εκτός του ότι συρρικνώνει τα εργασιακά δικαιώματα ,κοστίζει στο ασφαλιστικό σύστημα περί τα 6 δις/ετησίως αλλά δεν μπορούμε να τα λύσουμε όλα σε ένα νομοσχέδιο. Ο έλεγχος της αγοράς εργασίας, όπως έχει φανεί και από συνεχείς δηλώσεις του ίδιου του πρωθυπουργού και όλων των κυβερνητικών παραγόντων, είναι μια από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβέρνησης. Ήδη σε αυτό το νομοσχέδιο προβλέπεται αντικειμενικό σύστημα τεκμαρτού υπολογισμού εισφορών βάσει τεκμαρτού προσδιορισμού της ελάχιστης εργατικής απασχόλησης με κριτήρια όπως το είδος της επιχείρησης, το ωράριο λειτουργίας, την εποχική φύση της επιχείρησης κλπ. Είναι, λοιπόν, ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο αυτό της μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας που σκοπεύουμε να ανοίξουμε με την ολοκλήρωση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης.

4) Σε περιπτώσεις σώρευσης συντάξεων χορηγείται η μια εθνική

Και σήμερα όταν κάποιος δικαιούται πλέον της μιας σύνταξης, τότε μόνο η μία καταβάλλεται ακέραια. Η άλλη σύνταξη υπόκειται σε ποσοστιαίες περικοπές αναλόγως των καταστατικών διατάξεων των ταμείων.

5) Ποινή σύνταξης 6% + 10% σωρευτικά

Είναι διάταξη που θεσπίστηκε με το ν.4336 στα πλαίσια υλοποίησης της συμφωνίας. Στην ουσία πρόκειται για ένα αντικίνητρο προκειμένου να βγαίνουν οι ασφαλισμένοι προώρα στη σύνταξη. Όλοι γνωρίζουν ότι τη δεκαετία του 1980 και 1990 υπήρχαν περιπτώσεις που το κράτος έδινε τη δυνατότητα σε ασφαλισμένους να βγουν στη σύνταξη με μόλις 15 έτη εργασίας. Η δυνατότητα αυτή που το ίδιο το κράτος έδινε σε ασφαλισμένους κατέληξε εις βάρος των ασφαλιστικών ταμείων διευρύνοντας τα ελλείμματα.

Η επιβολή επιπλέον ποινής στοχεύει στην αποφυγή όσων πρόωρων συνταξιοδοτήσεων έχουν παραμείνει στην ασφαλιστική νομοθεσία ώστε όποιος ασφαλισμένος θέλει εξαιρεθεί από τον κανόνα της συνταξιοδότησης στα 62 χρόνια και 40 χρόνια ασφάλισης ή στα 67 χρόνια, να επιβαρύνεται με επιπλέον μειώσεις στη σύνταξή του.

6) ΝΑΤ και ΟΓΑ

Τόσο το ΝΑΤ για τους ναυτικούς όσο και ο ΟΓΑ για τους αγρότες επιτελούν και άλλες λειτουργίες που δεν εντάσσονται στην έννοια του ασφαλιστικού συστήματος. Το ναυτικό και το αγροτικό επάγγελμα αποτελούν ιδιαίτερα επαγγέλματα με πολλά επιμέρους θέματα και για αυτόν τον λόγο τα δυο αυτά ταμεία θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους εξυπηρετώντας τους ασφαλισμένους τους όσον αφορά την επαγγελματική τους εξυπηρέτησή τους και όχι την ασφαλιστική.

7) Αναπηρικές

Στις αναπηρικές συντάξεις δεν επέρχεται κάποια ιδιαίτερη μεταβολή. Το ποσό των συντάξεων αναπηρίας θα υπολογίζεται όπως και σήμερα. Μέσα στην πρόταση αναφέρεται ότι θα συσταθεί ειδική επιτροπή που θα μελετήσει την θέσπιση νέων και ενιαίων κανόνων για τους αναπήρους. Η πολιτεία θα πρέπει να αντιμετωπίζει την κοινωνικά ευαίσθητη αυτή κατηγορία των αναπήρων με όμοιο τρόπο ανεξαρτήτως του ασφαλιστικού τους φορέα.

ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ
NOΜΑΡΧΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ

12/1/2016




Total
0
Shares
Previous Article

Δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στατιστικά του Ληξιαρχείου Καρδίτσας

Next Article

Εποικοδομητική συνάντηση εργασίας Κατσαβριά και Αγοραστού

Related Posts