Χώροι πολιτιστικής κληρονομιάς: σχεδιασμός διδακτικών επισκέψεων»
Με αφορμή τον ορισμό του τρέχοντος έτους ως Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς η Σχολική Σύμβουλος της 5ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Καρδίτσας, Δρ. Αναστασία Φακίδου, διοργάνωσε επιμορφωτική ημερίδα για τους/τις εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα δημοτικά σχολεία της περιοχής ευθύνης της την Τετάρτη 14 Μαρτίου 2018 στους χώρους της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας και εισηγήθηκε το θέμα «Διδακτικές επισκέψεις σε χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς: σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων».
Οι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν για τις θεωρητικές αρχές που διέπουν τον σχεδιασμό και υλοποίηση των διδακτικών επισκέψεων σε χώρους πολιτισμού. Σε πλαίσιο βιωματικού εργαστηρίου μελέτησαν έργα ζωγραφικής των συλλογών των μόνιμων εκθέσεων στον 1ο όροφο της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας. Επίσης, μελέτησαν αντικείμενα του λαϊκού πολιτισμού που είχε την ευγενή καλοσύνη να διαθέσει για τις ανάγκες της επιμόρφωσης η κα Μερσίνα Ζαρζάνη, πρόεδρος του Λαογραφικού Μουσείου Μαγούλας και πρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών Μαγούλας. Στον εμπλουτισμό της μουσειακής και μουσειοπαιδαγωγικής εμπειρίας των εκπαιδευτικών συνεισέφερε περαιτέρω ο Σύλλογος Γυναικών Μαγούλας δια της παρουσίας ενός μέλους του. Συγκεκριμένα, η κα Ελευθερία Πολύζου ενδεδυμένη με την παραδοσιακή στολή της Καραγκούνας και αξιοποιώντας στοιχεία της υλικής και άυλης λαϊκής κληρονομιάς συμμετείχε ενεργά στο εκπαιδευτικό σενάριο που εκπόνησε η Σχολική Σύμβουλος και υλοποιήθηκε εντός του εκθεσιακού χώρου της Πινακοθήκης.
Βασικός σκοπός της ημερίδας ήταν να αναγνωριστεί και να ενισχυθεί η συμβολή των εκπαιδευτικών -βάσει των καταλλήλως οργανωμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο πλαίσιο τριμερούς πορείας σχεδιασμού της επίσκεψης- στην επίγνωση και μελέτη της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς από τους/τις μαθητές/τριες, διότι οι ποικίλες διαστάσεις της συνιστούν βασικά στοιχεία της ατομικής και συλλογικής τους ταυτότητας.
Εκ των εργασιών της ημερίδας αναδύθηκε η αδήριτη ανάγκη οι εκπαιδευτικοί να ευαισθητοποιούν τους/τις μαθητές/τριες σε θέματα πολιτισμού μέσω των σχολικών δράσεων εντός και εκτός σχολείου, και μέσω της προώθησης συνεργασιών του σχολείου με άλλους θεσμούς και φορείς της μη τυπικής εκπαίδευσης.