Τσίγκας Μουζάκι Καρδίτσας

Συνάντηση εκπροσώπων συλλογικών φορέων του χωριού της Οξυάς

..με το Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας

Θέμα συνάντησης τα προωθούμενα στο χωριό της Οξυάς μικρά υδροηλεκτρικά (ΜΥΗΕ)

Η συνάντηση, την οποία είχαν ζητήσει η κίνηση Οξυωτών «Εξόρμηση για την προστασία του χωριού της Οξυάς» και ο Λοαγραφικός, Αρχαιολογικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Οξυάς, πραγματοποιήθηκε το πρωϊ 25 Φεβρουαρίου 2016 και σ’  αυτή συμμετείχαν εκπρόσωποι και των δύο προαναφερόμενων φορέων.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν διάφορα ζητήματα σχετικά με τα προωθούμενα στο χωριό της Οξυάς μικρά υδροηλεκτρικά ενώ από τους εκπροσώπους των προαναφερόμενων φορέων της Οξυάς επισημάνθηκαν ιδιαίτερα  οι λόγοι για τους οποίους σήμερα οι κάτοικοι του χωριού αντιτίθενται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία δημόσια και επώνυμα, στην προώθηση των σχεδιαζόμενων υδροηλεκτρικών στο χωριό, συνοψίζοντάς τους στην έλλειψη οποιασδήποτε διαβούλευσης με τους κατοίκους του χωριού, στην ολοφάνερη παράβαση και καταστρατήγηση διατάξεων της ισχύουσας ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, στη σωρεία των περιβαλλοντικών παραβάσεων, λοιπών παρατυπιών αλλά και αρνητικών επιπτώσεων που διαπιστώνονται από τον έλεγχο των περιβαλλοντικών μελετών, στις σωρευτικές επιπτώσεις των σχεδιαζόμενων έργων οι οποίες ουδέποτε και από κανέναν ελήφθησαν υπόψη,  κ.λ.π..

Τέλος, τονίστηκε η απουσία στην πράξη πραγματικών προοπτικών ανάπτυξης μέσω των ΜΥΗΕ καθώς και η ανυπαρξία, ουσιαστικά, πραγματικών αντισταθμιστικών και ανταποδοτικών ωφελημάτων, ικανών να αντισταθμίσουν τις αρνητικές σωρευτικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις των σχεδιαζόμενων ΜΥΗΕ, τους αποκλεισμούς και τους περιορισμούς της χρήσης του νερού για τους κατοίκους του χωριού, που αναπόφευκτα οδηγούν και στον αποκλεισμό κάθε άλλης προοπτικής ανάπτυξης που εναλλακτικά θα μπορούσε να υλοποιηθεί, όπως αγροτουρισμός, κτηνοτροφία, χειμερινά σπορ, νέες καλλιέργειες, κ.λ.π..

Για όλους τους παραπάνω λόγους οι εκπρόσωποι των φορέων της Οξυάς, αφού κατέθεσαν σχετικό υπόμνημα – καταγγελία, ζήτησαν από το Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης την επανεξέταση όλων των διοικητικών Πράξεων που απ’ αυτή έχουν εκδοθεί, συμπεριλαμβανομένης και της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), προκειμένου να αποκατασταθεί η νομιμότητα και να εφαρμοστούν όλα όσα οι σχετικοί νόμοι προβλέπουν.

Οι προσπάθειες των παραπάνω φορέων της Οξυάς συνεχίζονται προς κάθε κατεύθυνση……

–  ΚΙΝΗΣΗ «ΕΞΟΡΜΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ της ΟΞΥΑΣ»

– ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΞΥΑΣ

«ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ της ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ»

–  ΕΞΟΡΜΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ της ΟΞΥΑΣ

– ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΞΥΑΣ «ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ της ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ»

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Προς:

Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας

          Θέμα: Αδειοδότηση Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων στο χωριό μας, την Οξυά Καρδίτσας, μη τήρηση σχετικής νομοθεσίας, παντελής έλλειψη διαβούλευσης, σωρεία περιβαλλοντικών επιπτώσεων και παραβάσεων.

  1. κε Γενικέ,

    Το χωριό μας, η Οξυά Καρδίτσας, ανήκει στο Δήμο Μουζακίου Καρδίτσας και διασχίζεται από ιστορικό ποτάμι (παραπόταμος του Πάμισου ποταμού), που πηγάζει κυρίως από το όρος Καράβα (τμήμα της οροσειράς της Πίνδου). Το ποτάμι αυτό αποτέλεσε για αιώνες πηγή ζωής για τους προγόνους μας και εξακολουθεί να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους συγχωριανούς μας αλλά και για πολλούς ξένους εξαιτίας κυρίως της ιχθυοπανίδας αλλά και της ανεξάντλητης φυσικής ομορφιάς που διαθέτει.

   Τα τελευταία χρόνια το χωριό μας ,  όπως άλλωστε και ολόκληρη  η ευρύτερη περιοχή του νομού μας,  μπήκε  στο στόχαστρο διάφορων «επενδυτών» για την κατασκευή Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΜΥΗΕ).  Εταιρίες απόλυτα ιδιωτικών συμφερόντων, με σχεδόν ανύπαρκτο, απ’  ότι πληροφορούμαστε, ιδιωτικό κεφάλαιο, επιχειρούν, με τη συγκατάθεση – δυστυχώς –  και των τοπικών αρχών αλλά κάτω από την παντελή άγνοια της τοπικής κοινωνίας, να εκμεταλλευτούν τον – συνεχώς μειούμενο σε ποσότητα – υδάτινο πλούτο του χωριού μας, στερώντας τον από τους – μόνιμους και μη – κατοίκους του, και ευαγγελιζόμενοι την «ανάπτυξη» μέσω των ΜΥΗΕ, που σχεδιάζουν.

    Στο ποτάμι («ρέμα» κατά τις μελέτες των ενδιαφερόμενων εταιριών), λοιπόν, του χωριού μας, μήκους έξι περίπου χιλιομέτρων, σχεδιάζεται η εγκατάσταση και λειτουργία δύο «μικρών» υδροηλεκτρικών εργοστασίων (ΜΥΗΕ) παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, των οποίων η αντίστοιχη αδειοδοτική διαδικασία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Συγκεκριμένα σχεδιάζονται:

             – Μικρό Υδροηλεκτρικό έργο (ΜΥΗΕ) ισχύος 1,075 MW, της εταιρίας SENTRY   TECHNOLOGY  ΕΤΕΒ Α.Ε., στη θέση «Κούρα» της Τ.Κ. Οξυάς, για το οποίο έχει χορηγηθεί άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με τη με Αριθμό 1544/29 – 9- 2010 Απόφαση ΡΑΕ και, εξ όσων γνωρίζουμε,  μέχρι σήμερα έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΠ οικ. 167977/30 Απρ 2013 Απόφαση Υπουργού Περιβάλλοντος & Κλιματικής Αλλαγής), καθώς και άδεια χρήσης νερού υπέρ της προαναφερόμενης εταιρίας.

              – Μικρό Υδροηλεκτρικό έργο (ΜΥΗΕ) ισχύος 2,45 MW, της εταιρίας ΑΡΓΩ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ   Ε.Π.Ε, στη θέση Μελίσσι της Τ.Κ. Οξυάς για το οποίο έχει χορηγηθεί άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με τη με Αριθ.  Πρωτ. Δ6/Φ20.597/19583 π.ε./14 Μαϊ 2009 Απόφαση Υπουργού Ανάπτυξης και με βάση τη με αριθμό 274/2008 Γνωμοδότηση ΡΑΕ, ενώ, εξ όσων γνωρίζουμε, μέχρι σήμερα έχει εκδοθεί και απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (Αριθμ. Πρωτ. 315/25-2-2014 Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας), καθώς και άδεια χρήσης νερού υπέρ της προαναφερόμενης εταιρίας.

      Παράλληλα, μέσω του ιστότοπου της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), εξακριβώσαμε, πως για το ίδιο ποτάμι (θέση «Καρυά»), έχει εκδοθεί ακόμα μία άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΜΥΗΕ, για το οποίο δεν γνωρίζουμε ακόμα λεπτομέρειες, καθώς επίσης και ότι στην περιοχή του όρους «Καράβα» και σε μικρή απόσταση από τις υδροληψίες για τα προαναφερόμενα ΜΥΗΕ σχεδιάζεται η κατασκευή δύο αιολικών πάρκων, με τις σωρευτικές επιπτώσεις όλων αυτών να μην έχουν υπολογιστεί από κανέναν και με ορατό τον κίνδυνο μετατροπής του χωριού μας σε βιομηχανική περιοχή. .

  1.  Μετά από έλεγχο και μελέτη των αντίστοιχων περιβαλλοντικών μελετών και λοιπών εγγράφων αρμόδιων αρχών και υπηρεσιών, σχετικών με τα προαναφερόμενα ΜΥΗΕ, θα θέλαμε, κε Υπουργέ, να εστιάσουμε κυρίως :

          Α. Στην πλήρη έλλειψη διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία του χωριού μας για τα προωθούμενα στο χωριό μας ΜΥΗΕ, η κατασκευή και λειτουργία των οποίων θα επηρεάσει σε ιδιαίτερα σημαντικό βαθμό  τις ζωές των κατοίκων  και τις περιουσίες τους.

         Β. Στην ολοφάνερη παράβαση και καταστρατήγηση διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας, ελληνικής και ευρωπαϊκής.

         Γ. Στη σωρεία των περιβαλλοντικών παραβάσεων, λοιπών παρατυπιών αλλά και αρνητικών επιπτώσεων από την υλοποίηση των σχεδιαζόμενων στο χωριό μας ΜΥΗΕ.

  1.    Ειδικότερα, κε Γενικέ, θα θέλαμε να επισημάνουμε :

       Α. Αναφορικά με την πλήρη έλλειψη διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία :

              α. Ως κάτοικοι του χωριού μας, ουδέποτε ενημερωθήκαμε και ουδέποτε εκφράσαμε γνώμη για τα προωθούμενα στο χωριό μας ΜΥΗΕ, η κατασκευή και λειτουργία των οποίων θα επηρεάσει σε ιδιαίτερα σημαντικό βαθμό τις ζωές των και τις περιουσίες των περισσοτέρων από εμάς, η δε άγνοιά μας αυτή εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα.

               β. Τακτική των αρμοδίων αρχών (Δήμος, Τοπική Κοινότητα) αλλά και των ίδιων των ενδιαφερόμενων ιδιωτικών εταιριών ήταν εξ αρχής και εξακολουθεί να παραμένει η αποσιώπηση για χρόνια των συγκεκριμένων έργα από την κοινωνία του χωριού μας – συνεπικουρούμενοι και από τη σχετική νομοθεσία, η οποία μέχρι και λίγα χρόνια πριν, δεν καθιστούσε υποχρεωτική τη δημόσια διαβούλευση 

               γ. Η παραπάνω τακτική ενισχύεται από παραπληροφόρηση και  προπαγανδιστικές κινήσεις, στις οποίες ακόμα και σήμερα επιδίδονται τόσο οι τοπικές αρχές όσο και ενδιαφερόμενες εταιρίες, οι οποίες μιλούν μόνο για δήθεν θετικές επιπτώσεις των ΜΥΗΕ, αποσιωπώντας τη σωρεία των αρνητικών επιπτώσεών τους, επιχειρούν κατ’  ιδίαν «ενημερώσεις» συγχωριανών μας υποσχόμενοι στον καθέναν πολλά και διάφορα «έργα», διανέμουν προπαγανδιστικά φυλλάδια χωρίς υπογραφή αρμοδίων ή υπευθύνων, κ.λ.π..

               δ. Ήδη η Γενική Συνέλευση του Λαογραφικού, Αρχαιολογικού και Πολιτιστικού Συλλόγου του χωριού μας, με εγγεγραμμένα περισσότερα από 430 ενεργά μέλη (επισυνάπτεται κατάσταση), στην από 21 Αυγούστου 2015 συνεδρίασή της, εξέδωσε και επέδωσε αρμοδίως «Ψήφισμα», με το οποίο εκφράζει με συντριπτική πλειοψηφία την αντίθεσή της σε κάθε περαιτέρω διαδικασία ολοκλήρωσης της αδειοδότησης των προωθούμενων στο χωριό μας ΜΥΗΕ αλλά και αιολικών πάρκων. 

              ε. Πέραν της προαναφερόμενης απόφασης του Συλλόγου, σημαντικός ακόμα αριθμός συγχωριανών μας (περίπου 398 μέχρι σήμερα), έχουν συστήσει την κίνηση «Εξόρμηση για την προστασία του χωριού της Οξυάς», μέσω της οποίας δηλώνουν, δημόσια και επώνυμα, την πλήρη αντίθεσή τους στα προαναφερόμενα έργα, και αγωνίζονται την αναστολή κάθε προόδου στην περαιτέρω πορεία τους.  

     Β. Αναφορικά με την παράβαση και καταστρατήγηση διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας, ελληνικής και ευρωπαϊκής :

               α. Κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 4 του ν. 3468/2006, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει : «Ο αδειούχος προβαίνει αμελλητί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για την έκδοση της άδειας εγκατάστασης και σε κάθε περίπτωση εντός διαστήματος που δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30) μήνες από την έκδοση της άδειας παραγωγής, καθώς και ……….. .  Η Ρ.Α.Ε. ανακαλεί την άδεια παραγωγής στην περίπτωση μη συμμόρφωσης του αδειούχου με την ανωτέρω υποχρέωση , σύμφωνα με τις σχετικές ρυθμίσεις της υπουργικής απόφασης της παραγράφου 3 του άρθρου 5, με την οποία εγκρίνεται ο κανονισμός Αδειών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από Α.Π.Ε., κ.λ.π.».

      Περαιτέρω, από το άρθρο 42 του προαναφερόμενου Κανονισμού (ΦΕΚ Β΄2373/25-10-2011) καθορίζεται ότι «…..η άδεια παραγωγής ανακαλείται με απόφαση της ΡΑΕ σε κάθε περίπτωση  παραβίασης του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου, ……….., κ.λ.π., κ.λ.π..».

     Με βάση, λοιπόν,  το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο οι εκδοθείσες από τη Ρ.Α.Ε. Άδειες Παραγωγής Ενέργειας για τα σχεδιαζόμενα στο χωριό μας ΜΥΗΕ έχουν ήδη λήξει, συγκεκριμένα δε, από 14-11-2011 για το ΜΥΗΕ «Μελίσσι» και από 29-3-2013 για το ΜΥΗΕ «Κούρα», δηλαδή πριν καν αυτά αδειοδοτηθούν περιβαλλοντικά, και χωρίς να έχει τότε αλλά ούτε και μέχρι σήμερα εκδοθεί η προβλεπόμενη «άδεια εγκατάστασης» υπέρ των ενδιαφερόμενων εταιριών.  Ωστόσο, καμία αρμόδια υπηρεσία δεν έλεγξε τούτο και καμία ενέργεια για την ανάκληση των ίδιων αδειών δεν ξεκίνησε από τη Ρ.Α.Ε., όπως ο ανωτέρω νόμος ορίζει.

              β. Το ανεπαρκέστατο νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τη χωροθέτηση, κατασκευή και λειτουργία των ΜΥΗΕ, που έχει ως αποτέλεσμα τα έργα αυτά να μην είναι σωστά σχεδιασμένα, να μη σέβονται και να μην εντάσσονται στο περιβάλλον αλλά και να εγκυμονούν σωρεία κινδύνων για τη στοιχειώδη προστασία του. Επισημαίνουμε, άλλωστε, και τη σχετική δήλωση του αναπληρωτή ΥΠΑΠΕΝ, πρόσφατα από την Καρδίτσα, πως «στο θέμα των ΑΠΕ βαδίζουμε χωρίς στρατηγική».

             γ. Καταστρατήγηση της αρχής της πρόληψης της υποβάθμισης των υδάτων, που εισάγει η Οδηγία Πλαίσιο για τα Ύδατα του 2000. Η εφαρμογή της Οδηγίας Πλαισίου για τα Ύδατα, που θεσμοθετήθηκε το 2000 με στόχο να θέσει περιορισμούς στην ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση των νερών, μέσω του καταρτισμού σχεδίων διαχείρισης αυτών, παρέμεινε και παραμένει επί δεκαπέντε χρόνια στα χαρτιά, με αποτέλεσμα αυθαιρεσίες στην αδειοδότηση των ΜΥΗΕ και συνεπακόλουθη καταστρατήγηση της αρχής της πρόληψης της υποβάθμισης των υδάτων, την οποία η συγκεκριμένη Οδηγία σκοπό έχει να αποτρέψει.

      Ειδικότερα, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη Οδηγία και τον εφαρμοστικό αυτής ν. 3199/2003 η χώρα μας θα έπρεπε μέχρι τις 22 Δεκεμβρίου του 2009 να έχει καταρτίσει και εγκρίνει τα πρώτα σχέδια διαχείρισης υδάτων. Εναρμονιζόμενος με αυτή την προθεσμία ο ν. 3468/2006 προέβλεπε ότι:  «Για τη χορήγηση της άδειας εγκατάστασης υδρο­ηλεκτρικών σταθμών μετά την 22.12.2009, απαιτείται κατάρτιση και έγκριση Σχεδίου Διαχείρισης Υδατικών Πόρων, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 7 του ν. 3199/2003».  Δυστυχώς, μετά από κάποια χρόνια απραξίας και μη σύνταξης τέτοιων σχεδίων, ο ν. 3199/2013 τροποποιήθηκε και ο συγκεκριμένος περιορισμός καταργήθηκε, αφήνοντας το πεδίο ελεύθερο στην ανεξέλεγκτη έκδοση εκατοντάδων αδειών εγκατάστασης ΜΥΗΕ, χωρίς τη θέσπιση σχεδίων διαχείρισης των υδάτων.  Δεν παραβιάζεται, κε Γενικέ, στο ζήτημα αυτό η Ευρωπαϊκή νομοθεσία και είναι νόμιμη η αδειοδότηση ΜΥΗΕ κατά παράβαση της ανωτέρω Οδηγίας;

            δ. Μη συμμόρφωση με τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αυτή εκφράστηκε στις Προτάσεις της Γενικής Εισαγγελέα της 13ης Οκτωβρίου 2011 (Υπόθεση C‑43/10, Αχελώου), όπου τονίζεται ότι η υποχρέωση εφαρμογής των σχεδίων διαχείρισης (υδάτων) ισχύει ακόμη και για εγκεκριμένα έργα. Πιο συγκεκριμένα : «46. …οι ελληνικές αρχές υποχρεούνται, από το τέλος του 2009, να εφαρμόζουν το άρθρο 4 της οδηγίας – πλαισίου για τα ύδατα, δηλαδή πρέπει να εξετάζουν αν ήδη εγκεκριμένα μέτρα ………………, μπορούν, υπό το πρίσμα των περιβαλλοντικών σκοπών, να εκτελεσθούν περαιτέρω ή πρέπει να τροποποιηθούν και ενδεχομένως ακόμη και να εγκαταλειφθούν.»

      Γ. Αναφορικά με τη σωρεία των περιβαλλοντικών παραβάσεων, λοιπών παρατυπιών αλλά και αρνητικών επιπτώσεων από την υλοποίηση των σχεδιαζόμενων στο χωριό μας ΜΥΗΕ. 

               α. Από τη μελέτη των αντίστοιχων περιβαλλοντικών μελετών διαπιστώθηκε πως για την αντίστοιχη αδειοδότηση χρησιμοποιήθηκαν μη επικαιροποιημένα υδρολογικά στοιχεία (π.χ. στοιχεία ετών 1976 – 1987) καθώς και υδρολογικά στοιχεία από άλλες περιοχές (π.χ. Μεσοχώρας Τρικάλων), που καμία σχέση δεν έχουν με την περιοχή του χωριού μας

              β. Εγκατάσταση και λειτουργία των υποσταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εντός κατοικημένων περιοχών, γεγονός που αποκρύπτεται, μάλιστα,  από τις εγκεκριμένες μελέτες, οι οποίες «τοποθετούν», δήθεν, τις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις εκτός οικισμών και κατοικημένων περιοχών.

              γ. Σοβαρές παραβάσεις των διατάξεων για το κατώτατο όριο θορύβου σε κατοικημένες περιοχές, καθώς από τις οικείες μελέτες και τις αντίστοιχες εγκριτικές αποφάσεις υιοθετείται το κατώτατο όριο των 65 db, που αντιστοιχεί σε βιομηχανικές και όχι κατοικημένες περιοχές.

              δ. Παρακώλυση της συγκοινωνίας μεταξύ του χωριού μας και άλλων περιοχών αλλά και μεταξύ των οικισμών του χωριού μας, για μεγάλο χρονικό διάστημα και με αντίστοιχες συνέπειες για τους κατοίκους, αφού πρόκειται για ιδιωτικούς σκοπούς να γίνει χρήση και εκσκαφή στο δημόσιο δρόμο, που χρησιμοποιείται για τη συγκοινωνία του χωριού. Ακόμα, προβλέπεται  εκτροπή της κυκλοφορίας, με εναλλακτικές διαδρομές πολλών χιλιομέτρων, με ότι αυτό συνεπάγεται σε χρόνο και κόστος για τους κατοίκους.

             ε. Σύμφωνα με την ήδη εγκεκριμένη περιβαλλοντική  μελέτη του ΜΥΗΕ «Μελίσσι» στο χωριό μας «……δεν πρόκειται να απαιτηθεί η διάνοιξη νέων οδών, παρά μόνο βελτιώσεις και τυχόν διαπλατύνσεις υφιστάμενων δασικών οδών ………». Ωστόσο, αφενός οι «υφιστάμενοι δασικοί οδοί» σήμερα δεν υπάρχουν αφετέρου για τοποθέτηση μέρους των αγωγών μεταφοράς του νερού προβλέπεται χρήση δρόμων που ούτε υπάρχουν και ούτε υπήρξαν ποτέ, γεγονός που δημιουργεί κινδύνους αυθαίρετων, αλόγιστων και ανεξέλεγκτων περιβαλλοντικών επεμβάσεων εκ μέρους των ενδιαφερόμενων εταιριών. (Ληφθεί υπόψη πως η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης αποτελεί και έγκριση επέμβασης στην επίμαχη περιοχή).

           στ. Ανακολουθίες αναφορικά με τον καθορισμό και την εξασφάλιση της απαιτούμενης οικολογικής παροχής και την ελεύθερη διακίνηση της ιχθυοπανίδας (αντιφατικά έγγραφα αρμόδιων υπηρεσιών, ανεπάρκεια οικολογικής παροχής, μη καθορισμός ελάχιστης παροχής για επιβίωση και διακίνηση ιχθυοπανίδας, κ.λ.π.).

            ζ. Κακή εμπειρία από τα ήδη υπάρχοντα και λειτουργούντα σε άλλες περιοχές ΜΥΗΕ, που έχει ξεσηκώσει, εξ όσων διαπιστώνουμε, τους κατοίκους εναντίον τους, εξαιτίας της μη συμμόρφωσης των «επενδυτών» με τους, έτσι και αλλιώς ασαφείς και ελλιπείς περιβαλλοντικούς όρους, με τη μη τήρηση εκ μέρους τους ειδικών συμφωνιών, που συνάπτουν με τις τοπικές κοινωνίες, με τις προθέσεις τους για ιδιοποίηση της χρήσης του νερού, κ.λ.π. .

            η. Σωρευτικές για το χωριό μας, επιπτώσεις των τριών αδειοθοτηθέντων ΜΥΗΕ, που αφήνουν ελεύθερη τη ροή του νερού σε πολύ μικρό μέρος της κοίτης του ποταμού μας και που, σε συνδυασμό με την προώθηση στην περιοχή και αιολικών πάρκων, αναμένονται καταστροφικές αλλά κανείς δεν έχει υπολογίσει ή λάβει υπόψη του.

            θ. Ριζική ανατροπή των υδρολογικών και περιβαλλοντικών δεδομένων, στα οποία βασίστηκε η περιβαλλοντική αδειοδότηση των προαναφερόμενων ΜΥΗΕ αλλά και η έκδοση από τη Ρ.Α.Ε. αυτής της ίδιας της Άδειας Παραγωγής Ενέργειας, αφού παρήλθε χρόνος ιδιαίτερα μακρύς από τη λήψη και συγκέντρωση των στοιχείων αυτών και, σε κάθε περίπτωση, πολύ πέραν του από την ισχύουσα νομοθεσία προβλεπόμενου διαστήματος των τριάντα μηνών για την έκδοση αδειών εγκατάστασης (που, σημειωτέον, δεν έχουν εκδοθεί ακόμα). Τονίζεται ότι εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος οι βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις στην περιοχή έχουν περιοριστεί δραματικά ενώ πηγές και ρέματα έχουν στερέψει, με αποτέλεσμα και η ποσότητα υδάτων στο ποτάμι, όπου σχεδιάζεται να εγκατασταθούν τα ΜΥΗΕ, να έχει μειωθεί σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό και να μη μπορεί σε καμία περίπτωση να εξυπηρετήσει τη λειτουργία των συγκεκριμένων ΜΥΗΕ, σε συνδυασμό με την κάλυψη των αναγκών των κατοίκων και την τήρηση των απαραίτητων περιβαλλοντικών όρων.

            ι. Αδειοδότηση των προαναφερόμενων ΜΥΗΕ με άδειες παραγωγής ενέργειες των οποίων η χρονική ισχύς, όπως και παραπάνω αναφέρθηκε, έχει ήδη λήξει, με κριτήρια αποκλειστικά και μόνο επιχειρηματικά και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών, όπως η ισχύουσα νομοθεσία, προβλέπει, σύμφωνα και με την Συνθήκη του Άαχεν, που η Ελληνική Πολιτεία έχει υπογράψει και οφείλει να τηρεί.

  1. Απ’ όλα τα παραπάνω εκτιμούμε πως ανακύπτουν σοβαρά ζητήματα νομιμότητας επί της διαδικασίας αδειοδότησης των συγκεκριμένων ΜΥΗΕ, μ’ αυτό στη θέση «Μελίσσι», της εταιρίας «ΑΡΓΩ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε.», να εμπίπτει στην αρμοδιότητά σας, αφού από εσάς εκδόθηκε και η αντίστοιχη ΑΕΠΟ. Ορισμένοι δε από τους λόγους, που κατά τη γνώμη μας επηρεάζουν τη νομιμότητα της διαδικασίας έκδοσης της Πράξης ΑΕΠΟ και κατά συνέπεια και αυτής της ίδιας της Πράξης, σας έχουν ήδη επισημανθεί εγγράφως ενώ έχουν καταγγελθεί και σε άλλους αρμόδιους φορείς, από τους οποίες οι καταγγελίες αυτές σας διαβιβάστηκαν. Ωστόσο, οι απαντήσεις που λάβαμε αλλά και υποβλήθηκαν εκ μέρους σας αρμοδίως, περιορίζονταν σε γενικές διαπιστώσεις περί «πληρότητας των φακέλων που είχαν υποβληθεί από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες», χωρίς ποτέ οι αρμόδιες υπηρεσίες να υπεισέλθουν στην κατ’ ουσία εξέταση των καταγγελλομένων, που θα επέβαλε και τον επανέλεγχο των σχετικών με την περιβαλλοντική αδειοδότηση του προαναφερόμενου έργου διοικητικών Πράξεων.
  1. Επαναφέρουμε εκ νέου και ενώπιόν σας τις παραπάνω επισημάνσεις και καταγγελίες μας, κε Γενικέ, αναφορικά με τη διαδικασία και την έκδοσης της ΑΕΠΟ για το ΜΥΗΕ Μελίσσι (παραβάσεις και καταστρατηγήσεις της ισχύουσας ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, μη έγκυρα υδρολογικά στοιχεία, περιβαλλοντικά δεδομένα ξένα με την περιοχή μας ή που έχουν ανατραπεί και σήμερα δεν ισχύουν, λειτουργία των υποσταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εντός κατοικημένων περιοχών, παραβάσεις των διατάξεων για το κατώτατο όριο θορύβου σε κατοικημένες περιοχές, παρακώλυση της συγκοινωνίας για ιδιωτικούς σκοπούς,  παραδοχή περί  «υφιστάμενων δασικών οδών» που, όμως, σήμερα δεν υπάρχουν ή δεν υπήρξαν ποτέ, ανακολουθίες αναφορικά με τον καθορισμό και την εξασφάλιση της απαιτούμενης οικολογικής παροχής και την ελεύθερη διακίνηση της ιχθυοπανίδας, σωρευτικές για το χωριό μας επιπτώσεις από την ενδεχόμενη λειτουργία τριών αδειοθοτηθέντων ΜΥΗΕ, που αφήνουν ελεύθερη τη ροή του νερού σε πολύ μικρό μέρος της κοίτης του ποταμού μας, περιβαλλοντική αδειοδότηση βασισμένη σε άδεια παραγωγής της οποίας η χρονική ισχύς έχει ήδη λήξει, κ.λ.π.), ζητώντας να μεριμνήσετε, στα πλαίσια της τήρησης της αρχής της νομιμότητας, για τον επανέλεγχο κάθε διοικητικής Πράξης που εκδόθηκε από την Υπηρεσίας σας ή άλλους υπαγόμενους σ’  εσάς αρμόδιους φορείς.
  1.    Τέλος, σας καλούμε να συμμεριστείτε και τις ανησυχίες μας σχετικά με την προώθηση  στην περιοχή μας και αιολικών πάρκων (θέση Αέρας – Αφεντικό, Φούρκα – Μασούρι, κ.λ.π.), η αδειοδοτική διαδικασία των οποίων έχει, επίσης, προχωρήσει κάτω από τις ίδιες συνθήκες που και παραπάνω περιγράφονται (έλλειψη διαβούλευσης, άγνοια τοπικής κοινωνίας, περιβαλλοντικές μελέτες και αδειοδοτήσεις με καταστροφικά αποτελέσματα για το περιβάλλον την περιοχή μας, εξαιτίας του φαραωνικού τύπου επεμβάσεων σ’  αυτό, κ.λ.π.

–  ΕΞΟΡΜΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ της ΟΞΥΑΣ

– ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΞΥΑΣ «ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ της ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ»

Τηλέφωνο για επικοινωνία : 6974456301 (Καραβίδας Γεώργιος και, εναλλακτικά, 6944425055, κος Πάτας Γρηγόριος)




Total
0
Shares
Previous Article

Ετήσιο μνημόσυνο Αικατερίνης (Κατίνας) Δεληγιάννη

Next Article

Ο Δήμος Τρικκαίων ενημερώνει όλους τους πολίτες και επιχειρηματίες για τις ανάγκες των προσφύγων σε αυτή τη φάση.